fordeler ved å spise banan
883
0

Visste du at «superfrukten» banan har langt flere helsefordeler enn å være smakfull, mettende, rik på vitaminer og et ypperlig måltid både før og etter treningsøkten?

  • Bananer gir masse fiber, vitaminer og mineraler som er sunt og bra for kroppen. Dermed er også disse matvarene gode å spise en liten stund før trening og gjerne litt etter trening. På den måten gir man kroppen sunt påfyll, både før og etter, noe som gjør at man får bedre utbytte av treningen og bidrar til å bygge og holde på muskelmassen, skriver ernæringsfysiologen hos Ung.no.

 

Mer karbohydrater

Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre fruktslag, og er dermed svært velegnet til å gi energitilskudd. Ettersom kroppen raskt tar til seg næringen i banan, er det helt ideelt å spise banan både før og etter fysisk aktivitet.

 

Gunstig for fordøyelsen

Banan er en kostfiberkilde, noe som er svært gunstig for fordøyelsen. 100 gram banan gir 3 gram kostfiber. Generelt vil mye fiber i kosten lette fordøyelsen; det passerer gjennom tarmen og frakter med seg avfallsstoffer som ikke skal tas opp. Personer som er plaget med forstoppelse, hemorroider, irritabel tarm eller lignende vil ha stor nytte av å spise mye fiber. Kostfiber kan også bidra til å senke kolesterolet og dermed redusere risikoen for hjerteproblemer, i tillegg til at det har vist seg at mye fiber kan være gunstig i forhold til enkelte kreftsykdommer. Også pasienter med diabetes kan få bedre kontroll på blodsukkeret ved å ha en fiberrik kost, ettersom fiberen kan erstatte annen mer kaloriholdig mat.

banan-fremhevet

God kilde til vitamin B6

Vitamin B6 bidrar til normal energiomsetning og til immunsystemets normale funksjon. Det er viktig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre og lagre energi fra protein og karbohydrat fra maten vi spiser. Vitamin B6 fremmer også dannelsen av hemoglobin som er viktig for å frakte oksygen rundt i kroppen, samt at vitaminet også bidrar til å danne antistoffer og hormoner.

 

Kalium

Banan er også en god kilde til kalium, som bidra til normal muskelfunksjon og et normalt blodtrykk. Kalium kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres gjennom mat eller drikke. Kalium regulerer og opprettholder væskebalansen i kroppen og er viktig for at nerver, muskler, hjerte og nyrer skal fungere som normalt.

 

Holder blodsukkeret stabilt

Banan holder også blodsukkeret stabilt, og kan derfor være et svært godt mellommåltid når blodsukkeret svinger litt. Å ha et stabilt blodsukker gjennom hele dagen bør være et mål for alle. Dersom vi klarer det, unngår vi nemlig humørsvingninger og følelsen av å være tappet for energi.

Visste du også at banan kan være nyttig på flere andre områder enn innenfor trening og fysisk helse?  Banan kan nemlig også være til god hjelp for fysiske plager som kvalme og sure oppstøt, i tillegg til at innholdet i bananer hjelper nervesystemet og derfor kan dempe angst og irritabilitet. Banan kan også hjelpe for deg som er avhengig av nikotin, ved å dempe suget etter tobakkprodukter.

 

Kilder:

  • Frukt.no
  • Coop.no
  • Norsk Helseinformatikk
  • Veientilhelse.no
DEL
Lizbeth Osnes er utdannet journalist og har skrevet utallige artikler for en rekke ulike magasiner, nettsider og aviser. I tillegg til å være en aktiv treningsentusiast med en forkjærlighet for alternativ trening og friluftsliv i en hektisk småbarns-tilværelse, er hun brennende opptatt av å levere gode tekster med givende innhold for ethvert konsept. Lizbeth er opptatt av at alle skal kunne få til en god rutine på trening og et sunt og givende kosthold, selv om døgnet i de fleste tilfeller inneholder et par timer for lite for de fleste av oss. Hun er også en spirende forfatter og er aktuell med barneboken "Den ulykkelige Smokkefeen" i 2018, i tillegg til flere andre prosjekter på siden av journalistikk- og forfatterskap. 
Kommentarer