Nybegynner trening
755
0

Er du ny innenfor treningens verden? Som med alt annet, innebærer også trening en rekke typiske nybegynnerfeil. Vi viser deg hvilke – og selvfølgelig; hvordan du kan unngå dem.

 

1. Du kjører på for hardt, for raskt

Dette er kjent som den vanligste nybegynnerfeilen. Du er gira på å få raske resultater, kommer kjapt i bedre form og ikke minst innøve en god rutine på treningen. Du peiser dermed på med økter på økter, flere ganger i uken for å raskest mulig nå målene dine. Høres det kjent ut? Vel, det er langt mer effektivt å gå sakte frem. En grei hovedregel er at treningen skal være utfordrende, men ikke utmattende. Du bør heller ikke overstige mer enn 3-4 økter per uke de første ukene.

 

2. Du varmer ikke opp riktig

En god oppvarming er helt essensiell for å unngå skader. En feil mange gjør er å ikke varme opp riktig. For nei, det holder dessverre ikke å gå på mølla i noen minutter før du setter i gang med den egentlige økten. For å varme opp best mulig bør du inkludere store bevegelser som knebøy med egenvekt, glute bridges og andre øvelser som aktiverer de store muskelgruppene i kroppen.

 

3. Du setter deg for urealistiske mål

Du vil komme i form, gå ned en hel drøss kilo, få en strammere kropp og mer synlige muskler. Du skal løpe en viss lengde på et visst antall minutter, og du skal være i ditt livs beste form innen neste sommer. Misforstå riktig; mål er flott! Men, de bør være realistiske. Så, når du setter mål for deg selv – pass på at de er mulig å gjennomføre med din bakgrunn, din livsstil og alt annet som definerer livet ditt. Et annet godt tips er å sette små delmål på veien mot de større målene, slik holder du motivasjonen bedre.

 

4. Du ignorerer kostholdsrådene

At du har begynt å trene er flott! Men, det er minst like viktig å tenke på kostholdet. En vanlig feil mange gjør er å satse for fullt på treningen, uten å gjøre nødvendige endringer i kostholdet. Resultatene har dermed lett for å utebli, og du vil ikke oppnå de resultatene du ønsker. Dette igjen kan raskt føre til at du dropper hele treningen, og ender opp i en negativ sirkel. Du bør med andre ord sette deg inn i riktig kosthold i tillegg, for å på best mulig måte kunne sikre deg at du vil oppnå det du ønsker med din nye livsstil. Husk: det er ikke alltid så store endringer som må til! Les også: Kostholdsguiden – Kosthold for nybegynnere eller Sunn, god og næringsrik treningsmat levert på døren!

 

5. Du sover for lite

Søvn har svært mye å si for både trening og vektnedgang. Sørg derfor for å sove nok! Hvor mye søvn du som trener trenger, avhenger fra person til person. De fleste eksperter råder imidlertid alle til å sørge for å få mellom 7 og 9 timer søvn per natt.

 

6. Du trener uten en plan

Mange nybegynnere trener uten en spesifikk plan. For noen kan det funke fint å se an hver dag etter dagsform og ønske for treningen, men for de aller fleste kan det være lurt å følge en spesifikk treningsplan mot dine ønsker. Her finnes det mange alternativer! Følg våre ekspertråd, snakk med en personlig trener eller hør med treningssenteret du trener på om de tilbyr trening- og kostholdsplan. Les gjerne: Komplett 4-ukers treningsprogram for nybegynnere

 

Kilder:

  1. http://www.self.com/story/5-must-know-tips-to-slay-your-workouts
  2. http://www.muscleandfitness.com/workouts/workout-tips/10-worst-training-mistakes-beginners-make
DEL

Annonse

Lizbeth Osnes er utdannet journalist og har skrevet utallige artikler for en rekke ulike magasiner, nettsider og aviser. I tillegg til å være en aktiv treningsentusiast med en forkjærlighet for alternativ trening og friluftsliv i en hektisk småbarns-tilværelse, er hun brennende opptatt av å levere gode tekster med givende innhold for ethvert konsept. Lizbeth er opptatt av at alle skal kunne få til en god rutine på trening og et sunt og givende kosthold, selv om døgnet i de fleste tilfeller inneholder et par timer for lite for de fleste av oss. Hun er også en spirende forfatter og er aktuell med barneboken "Den ulykkelige Smokkefeen" i 2018, i tillegg til flere andre prosjekter på siden av journalistikk- og forfatterskap. 
Kommentarer