pasta
86
0

Du har helt sikkert både hørt og lest at du bør bytte ut den vanlige pastaen til fordel for fullkornspasta. Men hva er egentlig forskjellen, og hva er best?

De fleste svarer umiddelbart “fullkornspasta”. Vi har blitt opplært til at alt som inneholder fullkorn er sunt, og desto grovere det er, jo bedre. Men hvorfor sverger da idrettsutøvere og svært aktive personer til den tradisjonelle varianten av pasta?

 

Vektkontroll

Ernæringsmessig skiller det lite på hvit pasta og fullkornspasta. Per 100g tørrvare inneholder begge 350 kalorier. Begge inneholder 2g fett, mens vanlig pasta inneholder noe mer karbohydrat og litt mindre proteiner enn fullkornspasta. Forskjellen ligger i mengden fiber der fullkornspasta inneholder mer enn dobbelt så mye som vanlig pasta.

Vanlig pasta 

  • Fett: 2g
  • Karbohydrater: 70g
  • Proteiner: 12g
  • Fiber: 3g

Fullkornspasta 

  • Fett: 2g
  • Karbohydrater: 65g
  • Proteiner: 14g
  • Fiber: 7g
pasta
Pasta kommer i enormt mange varianter og former.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Fiber 

Fullkornspasta inneholder 7g fiber per 100g vare og er dermed en god del rikere på fiber enn vanlig pasta. Kroppen evner ikke å fordøye og å bryte ned fiber til energi som vi kan nyttiggjøre oss, men fiberet trekker med seg vann inn i magen og bidrar til en god og langvarig metthetsfølelse samtidig som det sørger for en god fordøyelse og sunn tarmflora. Fiber har også en positiv innvirkning på blodsukkeret vårt og sørger for å holde det under kontroll. Som om ikke dette er nok, så vil fiberet bidra til et redusert kolesterolnivå i kroppen, som igjen reduserer risikoen for en rekke hjerte- og karsykdommer. Anbefalt daglig inntak av fiber ligger på 25g for kvinner og 35g for menn.

Mineraler 

Kanskje ikke så overraskende, men fullkornspasta inneholder mer mineraler enn vanlig pasta. 100g fullkornspasta dekker 27% av anbefalt daglig inntak av jern, mens vanlig pasta dekker 19%. Fullkornspasta inneholder i tillegg langt større mengder kalsium, magnesium, sink, fosfor, kobber og kalsium, enn sin brorpart. 

pasta
Vanlig pasta trenger ikke være så mye “dårligere” alternativ enn fullkornspasta.

Vitaminer 

Ingen av pasta variantene er spesielt vitaminrike, men vanlig pasta inneholder faktisk større mengder vitamin B-typene riboflavin, thiamin, niacin og folat, enn fullkornspasta. Fullkornsprodukter er generelt gode kilder til vitamin B, men i dette tilfellet er det noe varierende. Fullkornspasta er derimot rikere på vitamin B6.

Ernæringsmessig er det ingen større forskjeller, og det er egentlig ikke så stor forskjell på hva du spiser. Ønsker du deg ned i vekt, kan du med fordel velge fullkornspasta ettersom det sørger for god metthetsfølelse og jevnere blodsukker. Trener du mye og trenger å fylle opp energilagrene umiddelbart etter en hard treningsøkt, så vil vanlig pasta være vell så bra.

 

Alternativet for deg som vil spare kalorier

Dersom du følger en lavkarbo diett eller har et mål om vektreduksjon, så finnes det faktisk alternativer som kan være enda bedre egnet. Slender Chef Spaghetti Shape er et 100 % naturlig produkt som fremstilles fra konjakrot som er naturlig sunt fiber. På samme måte som shirataki nudler, er Spaghetti Shape nesten helt smakløs. Den absorberer krydder, sauser og supper slik at det er lett å lage spennende retter og prøve seg frem. Bare kreativiteten setter stopp. Prøv gjerne med noe smakfullt krydder eller en kalorifattig saus.

Slender Chef Spaghetti – 36,-

kalorifattig spaghetti

 

  • Fettfri
  • Uten tilsatt sukker
  • Ingen karbohydrater
  • Kun 10 kalori pr. 100g
  • Glutenfri
  • Uten melk
  • Høyt fiberinnhold
DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer