søvnmangel trening
136
0

Ikke bare gjør det at du i snitt spiser nesten 400 kalorier ekstra per dag, men det senker også testosteronet og gjør mindre sunn!

Har du noen gang lagt merke til at dersom du en natt sover helt elendig, eller bare får altfor lite søvn, så spiser du som regel mye mer neste dag?

En ny studie (meta-analyse) publisert i tidsskriftet European Journal of Clinical Nutrition, har konkludert med at når du som ikke får nok søvn, vil du i snitt innta 385 kalorier ekstra påfølgende dag. Dette er også kjent som “delvis søvnmangel”, og betyr ikke annet enn at du har fått altfor lite søvn i forhold til det egentlig har behov for (gjerne bare 4-5 timer søvn).

 

Hva skyldes dette?

Det er flere teorier bak dette:

  • Delvis søvnmangel resulterer i større aktivering av områder i hjernen som er forbundet med belønning- i denne sammenheng er belønningen feite matvarer.
  • Forstyrrelser av den indre klokken påvirker reguleringen av leptin (metthetshormon) og Ghrelin (sulthormon).
  • Mangel på søvn fører til økt sultfølelse ved at det booster produksjonen av et hormon som gjør at du får større glede og tilfredstillelse av å spise. Dette er den samme reaksjonen som oppstår når man inntar marihuana.

En interessant detalj i studien er at personer med mangel på søvn tenderer mot å velge feitere matvarer fremfor karbohydratrike matvarer. De inntar også færre proteiner enn personer som får tilstrekkelig med søvn.

søvnløshet trening
Klarer du å snu døgnrytmen til “tidlig opp, tidlig til seng”, så er det større sannsynlighet for at du vil unngå vektøkning og muskelsvinn.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Dreper testosteronet

Til tross for at ikke denne meta-analysen nevnte det, så har flere tidligere studier vist at mangel på søvn- mindre en 5 timer per natt- opplever en reduksjon i testosteronnivået.

Generelt sett betyr dette redusert muskelvekst, mindre energi og mer kroppsfett over tid. I en studie ble det observert en reduksjon i testosteronnivået på 10-15% hos menn i 20-årene som sov kun 5 timer per natt.

 

En løsning på problemet

Vet du med deg selv at du har mangel på søvn, så er du allerede i “faresonen”. Mange sliter enkelt og greit med å få sove, og en løsning kan være å bruke et tilskudd som kan bidra til bedre søvnkvalitet. ZMA Night Hardcore fra Chained Nutrition er et slik produkt. Night Hardcore inneholder Zink, magnesium og L-theanin som sammen har vist seg å kunne forbedre testosteronnivåene å bidra til bedre søvn.

 

Kilde
Shugart, Chris. (2017). Tip: The Bad Habit That Makes You Overeat. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer