sterk hamstring og gluteus
443
0

Av og til trenger ikke en god øvelse å være et resultat av langvarig prøving og feiling, eller en eviglang studie på muskelvekst. Ta en gammel øvelse, gjør en enkel vri, og få den ultimate øvelsen for hamstrings og gluteusmusklene!

Paul Carter er spesialist på hypertrofi (muskelvekst) og kroppssammensetning. Han trener en rekke profesjonelle kroppsbyggere og elite utøvere innen styrketrening. Denne øvelsen er en av Carter sine favoritter for å bygge større hamstrings og gluteus.

Øvelsen bygger på en god gammeldags Rumensk markløft med manualer, men Carter benytter i tillegg i motstandsbånd. I en vanlig rumensk markløft vil du ha to “dødsoner” på bunn og i toppen av løftet. Ved å benytte et motstandsbåndet eliminerer du disse dødsonene, og du øker belastningen gjennom hele bevegelsesbanen.

 

Slik gjør du det:

  1. Fest et motstandsbånd rundt nakken og under fotbladene. Plaser beina i hoftebredde stilling, ansiktet vendt fremover og med knærne lett bøyd.
  2. Trekk pusten dypt, aktiver kjernemusklene, press brystet frem og skuldrene tilbake.
  3. Press hoftene bakover så langt du klarer. Ryggen skal ha en nøytral posisjon og du skal unngå at vekten trekker deg fremover slik at du får bøy i ryggen. Stangen skal senkes samtidig som du beveger hoften bakover.
  4. Når du kjenner at det strammer godt i hamstrings, skal du gradvis skyve hoften fremover igjen.
  5. På vei opp skal du stramme gluteusmusklene (presse rumpeballene sammen).

 

Kilde
Carter, Paul. (2018). Tip: A new way to build your hammies and gluten. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer