tyggegummi økt forbrenning
208
0

Å tygge tyggegummi er nesten mer vanlig enn og ikke gjøre det, men visste du at å tygge tyggegummi faktisk kan bidra til at du forbrenner flere kalorier?

I følge en ny studie fra Waseda University i Tokyo, kan tyggegummi være -oss kjent- den enkleste måten i verden å forbrenne noen ekstra kalorier på. I studien som ble publisert i tidsskriftet Journal og Physical Therapy Science, deltok 50 personer i alderen 20 til 60år hvorav 5 kvinner og 5 menn for hvert 10 års aldersintervall. Testgruppen gikk i normal gangfart på en innendørs bane i 15 minutter mens de tygget tyggegummi. Kontrollgruppen fulgte den samme protokollen, men istedenfor å tygge tyggegummi, inntok de 30mL vann tilsatt de samme ingrediensene som tyggegummien -(Maltitol), xylitol (søtningsstoff), eplesmak, gummi arabicum (stivelse)- minus selve gummi basen.

Alle deltakerne brukte pulsmåler under testen.

 

Tyggis øker pulsen og forbrenningen

Resultatene fra målingene viste at deltakerne i testgruppen (de som tygde tyggegummi) hadde økt hjerterytme- spesielt gruppen som bestod av middelaldrene menn. I tillegg økte distansen de gikk og antallet kalorier forbrent.

Forskerne tror at årsaken er todelt. Først og fremst stimulerer tyggingen det sympatiske nervesystemet (fight-or-flight-responsen), og øker hjerterytmen. For det andre kan den økte hjerterytmen forbindes med noe vi kaller “cardiac-locomotor synkronisering”, som betyr at kroppen din synkroniserer hjerterytmen med stegene dine og gjør at stegfrekvensen øker og du kan tilbakelegge lengre distanse på samme tid.

tyggegummi økt forbrenning
Skal du først bruke tyggegummi for å øke forbrenningen, så er det helt avgjørende at den er sukkerfri og kalorifri.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Husk dette!

Tyggegummi kan tilsynelatende føre til en økning i forbrenningen, men det er helt vesentlig at du holder deg til sukkerfri tyggegummi uten kalorier. I en annen studie gjennomført ved Mayo-klinikken ble deltakerne i en undersøkelse satt til å tygge sukkerfri tyggegummi i en hastighet på 100 tygg i minuttet. Målingene viste at deltakerne økte forbrenningen med 11 kalorier i timen. Konklusjonen var som følger:

“Dersom du tygger tyggegummi 24/7 -hele måneden igjennom- vil du kunne redusere vekten med om lag 0,45kg”.

Med andre ord, å bruke tyggegummi som et aktivt verktøy i kampen mot kiloene er lite effektivt, men uansett, det skader i hvert fall ikke.

 

Kilde
1.Mensjournal.com

Kommentarer