tips til trening
143
0

Gjennomfør disse enkle grepene før neste treningsøkt, og du vil sannsynlig ha mer energi til treningen!

Vi vet alle at trening er bra for oss, og vi vet at kostholdet er viktig. Det er heller ingen overraskelse at kostholdet har direkte innvirkning på treningen, men veldig få tenker over hvordan de kan optimalisere oppladingen før en treningsøkt- hvordan mann kan få mer energi til selve treningsøkten.

 

Drikk nok vann!

tips til trening

Tilstrekkelig væskeinntak henger tett sammen med kostholdet, men det er viktig å huske og drikke nok, og ikke minst at vannet er temperert. Vannet skal blant annet sørge for å transportere nødvendige næringsstoffer ut til de arbeidende musklene og organene, samtidig som det skal bidra til å holde deg riktig temperert.

Det kan være fristende å bøtte innpå med iskaldt vann rett før trening, men i det du inntar iskaldt vann, bidrar du faktisk til å senke kroppens evne til å sette i gang en rask energiomsetning og til å sette musklene i arbeidsmodus.

Tips: Drikk romtemperert vann.

Hvor mye skal du drikke?

Drikk 5-6 dl vann 2-3 timer før trening. Deretter ca. 2 dl væske hvert 20 minutt under trening. Husk å innta minst 2 dl væske også etter at du har avsluttet treningsøkta.

Næring. Næring. Næring.

tips til trening

Innta rikelig med sammensatte karbohydrater og proteiner 2-3 timer før trening, gjerne grove fullkornsprodukter, nøtter, magert kjøtt, eller yoghurt med frukt og bær. Spis litt mer frukt omtrent en time før trening, for eksempel en banan, et eple, en pære eller noen friske jordbær. Har du ikke frukt kan du drikke et glass fruktjuice.

Forsøk å unngå og innta noe særlig med mat den siste timen før trening. Dette er tiden kroppen trenger for å absorbere og forsøke næringsstoffene. Dersom du likevel må ha noe rask næring rett før trening, så sørg for at det er lettfordøyelig mat som en smoothie, juice, litt frukt, etc..

Eteriske oljer

tips til trening
Eteriske oljer kan ha en oppkvikkende effekt på energinivået ditt.

Eteriske oljer er naturlige oljer fra trær, planter og bark. Disse oljene er svært konsentrert og har har vist seg å kunne ha en positiv virkning på kroppen. Oljene benyttes oftest i en dispenser og sprayes lett ut i rommet. Når vi inhalerer de eteriske oljene, entrer de kroppen gjennom nesen

Bland en eller to dråper eterisk olje i kokosolje, og maser det inn i huden. Bruk også gjerne avokadoolje som du smører inn huden med. Avokado brukes gjerne til å fukte huden. For mer energi kan du benytte citrusolje, spesielt sitronolje. Denne oljen kan bidra til å bedre humøret å øke energien.

Et annet alternativ dersom du ønsker mer energi, er å forsøke peppermynteolje. I tillegg til å kunne gi deg en energiboost, vil den kunne fungere som smertelindring og betennelsesdempende.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Mental tilstedeværelse

Samme hvor mye muskler du har, så er hjernen det kraftigste verktøyet du har. Sørg for å være mentalt tilstede når du forbereder deg til trening, og ikke minst under selve treningsøkten. Gjennomfør forberedelsene som vi har beskrevet over, og sørg for å roe ned.

Bruk gjerne musikk som en del av forberedelsene til treningen og for å komme i den riktige stemningen. Trenger du gode forslag til musikk som kan henge energinivået ditt, så finner du våre beste musikktips her: månedens treningsmusikk!

 

Kilde
Blog.fitplanapp.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer