kontrollere drømmer
40
0

Hvor kjedelig er det ikke å våkne opp midt i en god drøm, eller og stadig få nattesøvnen ødelagt av vonde drømmer? Med disse triksene kan du kanskje kontrollere drømmene dine fremover.

Hvis du klarer å kontrollere drømmene dine, kan det hjelpe deg å visualisere livet ditt og ikke minst å sette nye rekorder i treningsstudioet, på løpebanen eller på jobb. Slik gjør du det.

En ny studie fra University of Adelaide har funnet ut at en spesiell kombinasjon av teknikker kan øke personers sannsynlighet for å ha klare drømmer- at drømmeren er bevisst hva de drømmer samtidig som det skjer og dermed kan kontrollere utfallet underveis, til tross for at han/hun sover. Studien involverte tre grupper der forskerne studerte effekten av tre ulike søvnteknikker for å få klarere drømmer:

  1. Reality testing: Innebærer å sjekke miljøet ditt flere ganger om dagen for å se om du drømmer eller ikke.
  2. Våken, tilbake til sengen: Involverer å stå opp etter 5 timer, holde seg våken i en kort periode, deretter gå tilbake for å sove for å komme inn i REM søvnfasen der drømmene mest sannsynlig oppstår.
  3. MILD (mnemonic induction of lucid dreams): Innebærer å våkne etter 5 timer søvn og deretter utvikle intensjonen om å huske hva du drømte før du går tilbake til å sove, ved å gjenta setningen: “Neste gang jeg drømmer, skal jeg huske alt jeg drømmer”. DU skal også se for deg selv i drømmen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Resultatet

Blant gruppen på 47 personer som kombinerte alle de tre teknikkene, oppnådde deltakerne 17% suksess med å kontrollere drømmene etter kun en uke- mye høyere sammenlignet med en vanlig uke der de ikke praktiserte noen av teknikkene.

Denne studien tar oss enda et steg nærmere å forstå hvordan vi kan utvikle teknikker for å kontrollere drømmene våre. Å kunne kontrollere drømmer vil kunne åpne opp for mange fordeler, blant annet behandling av søvnvansker, traumer og mareritt, forbedring av mentale egenskaper, og ikke minst bedre søvnkvalitet.

 

Kilde
Mensfitnessmagazine.com.au

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer