brystmuskler muskelvekst
213
0

Tilbringer du timesvis i benken med tunge benkpress uten at du får den brystkassen du ønsker deg? Dette kan være løsningen.

Benkpress er en super øvelse for store deler av overkroppen og armene, men den har en viktig begrensing. På grunn av sin relativt fikserte bevegelsesbanen vil den ikke trene hele pectoralis i en og samme øvelse. Vanlig benkpress trigger hovedsakelig muskelfibrene i den midtre og nedre delen av brystet. Av samme grunn velger mange å inkludere øvelser som incline- og decline benchpress (skrå opp- og skrå ned benkpress) i treningsprogrammet. Den øvre delen av brystet trigges best ved incline benchpress, og studier viser hvilken treningsmetode du bør benytte for å maksimere muskelveksten.

 

1.5-reps incline benchpress 

Tradisjonelt har man sverget til incline benchpress som en av de beste øvelsene for den øvre delen av brystet, men nyere forskning viser at denne øvelsen ikke er like effektiv alene som man tidligere har trodd. Det vil si, øvelsen i seg selv er bra, men det er kun den andre delen av løftet at den har betydelig effekt. Så for å virkelig trene øvre del av brystmusklene, bør du bruke 1.5-reps metoden.

 

Slik gjør du det

 

  1. Senk stangen ned til brystet.
  2. Press stangen halvveis opp og senk den ned igjen.
  3. Press stangen helt opp til toppen.

Dette er en´ repetisjon, og den er langt hardere enn en tradisjonell benkpress.

 

Derfor virker 1.5-reps metoden

Når du løfter med 1.5-rep metoden, vil du være i stand til å utføre de tunge flerleddsøvelsene i sin fulle bevegelsesbane samtidig som du øker spenningene i den delen av bevegelsesbanen der den øvre delen av brystmusklene er aktivert på sitt største- den andre delen av løftet.

 

Kilde
Huynh, Calvin. (2018). Tip: The Scientific Cure for a Flat Upper Chest. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer