suitcase deadlift
1114
0

Mannen bak filmer som Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch og The Transporter, deler sine beste øvelser for å bygge en kropp som takler det meste.

Jason Statham må kunne regnes som en av de sprekeste i kjendisbyen Hollywood. Her er det ingen hokuspokus eller avanserte treningsmetoder. Statham sverger nemlig til ”Big Five 55” metoden.

 

Så hva er Big Five 55?

Big Five 55 er selvforklarende når du først har skjønt begrepet. I denne treningsmetoden gjennomfører du hver økt fem ganger i en sirkel. Først ti repetisjoner av hver øvelse, deretter ni repetisjoner av hver øvelse, videre åtte repetisjoner osv.. I den siste økta gjennomfører du kun 1 repetisjon av hver øvelse. Når du er ferdig har du totalt gjennomført 55 øvelser!

Denne økta krever lite utstyr og er svært effektiv. Det er få ”regler”, og i utgangpunktet handler det om å gjennomføre de fem øvelsene totalt ti ganger hver, og uten pauser mellom øvelsene. Programmet er hardt, og i starten kan du tillate deg korte pauser dersom du kjenner behov for det, men forsøk å begrense de så mye som mulig.

Liker du innlegget?
Følg oss på Facebook.

 

Treningsprogrammet

 

Front knebøy

Set: 5 / Reps: 5 / Hvile 30 sek

Stå med beina i skulderbredde avstand mens du hviler en vektstang på øvre del av brystet og skuldrene. Hold blikket rettet fremover, løft albuene så høyt du klarer, bøy knærne og senk baken ned. Knærne skal hele tiden peke framover i samme retning som føttene. Fra bunnposisjon eksploderer du opp raskt som mulig.

 

Pull-ups med bredt grep

Set: 5 / Reps: 5 / Hvile 30 sek

Grip tak i stangen med håndflatene vendt fra deg og armene i utstrekt. Grepet skal være så bredt som du klarer, men ikke kjennes ukomfortabelt. Press skulderbladene sammen, pust ut og press albuene ned mot hoftene for å løfte haken over stangen. Senk kroppen rolig ned igjen til utgangsposisjonen. Gjenta øvelsen som beskrevet i antall set/reps.

 

Skrå/hellende push-ups

Set: 10 / Reps: 5 / Hvile 30 sek

Plasser føttene på en benk med hendene plantet i bakken foran deg. Senk kroppen rolig ned til brystkassen er nesten i kontakt med bakken. Press kroppen tilbake til utgangsposisjonen. Ta en kort pause (1 sek) før du gjentar øvelsen.

 

Clean and press

Set: 5 / Reps: 5 / Hvile 30 sek

Stå i samme utgangsposisjon som i en knebøy, men la vektstangen ligge på bakken foran deg. Utfør en knebøy, og i en rask bevegelse griper du tak i stangen og løfter den opp til skulderhøyde og senker kroppen som i en knebøy. Skyv fra med hælene og press vekten opp mens du strekker ut armene med vektstangen hevet over hodet. Senk vekten sakte tilbake til utgangsposisjon og gjennomfør øvelsen på nytt.

 

Hengende leghev

Set: 10 / Reps: 5 / Hvile 30 sek

Grip tak i en pull-up stang og heng strak etter armene. Hev beina slik at de danner en 90 grader vinkel med kroppen og trekk bekkenet noe tilbake. Sørg for å holde overkroppen stram, og senk beina rolig tilbake. Gjenta som beskrevet over.

Interessert i flere effektive treningsprogram? Sjekk ut treningsprogrammet for Rest-Pause!

 

Kilder
(2017). Jason Statham´s Action Man Workout. Menshealth.com
Dutta, Daniel. Big Five 55 Workout. Skimble.com
The Jason Statham Workout For Shedding Fat And Building Lean Mass. Menshealth.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer