Gammel mann trener
828
0

At mosjon og trening gjør godt for helsa og kan medvirke til å forlenge livet er noe de aller fleste vet, men var du klar over at valget av treningsform har mye å si for hvor mange ekstra leveår du kan få?

Kanskje har du akkurat fullført noen harde intervaller ute i frisk høstluft, eller løftet x antall kilo på treningssenteret, mens din beste venn har trent badminton i sola. Det er liten tvil om hvilken av disse treningsformene som har størst innvirkning på den aerobe og anaerobe kapasiteten din. Intervaller og tunge løft vil automatisk framprovosere høyere puls og dermed ha en direkte gunstig effekt på hjerte og karsystemer, samt de musklene som belastes. Men, hva om du skulle drevet med denne formen for trening hyppig over svært lang tid? Gjennom et helt liv?

 

Et slag for racketsporten

Du som leser dette kan nok få deg en overraskelse. I en omfattende studie som tok for seg hvilke treningsformer som har størst livsforlengende effekt, publisert i det anerkjente tidsskriftet British Journal of Sports Medicine, tyder mye på at valget av treningsform er avgjørende for hvor mange ekstra leveår du kan oppnå.

Du kan fortsette å løpe intervaller eller løfte vekter med god samvittighet, men det er den badminton-spillende vennen din som trekker det lengste strået i livskappløpet. De som driver med en form for racketsport (badminton, tennis eller squash), reduserer nemlig risikoen for å dø med 47%, sammenliknet med inaktive personer.

To andre idretter som skiller seg ut ved å ha en tydelig livsforlengende effekt er svømming og aerobic. Her reduseres risikoen med henholdsvis 28% og 27. Til gjengjeld er det lite som tyder på høyintensitetsidretter som fotball og løping har noen livsforlengende effekt.

 sports-tennis-1200x630

Krever mer forskning

Selv om studiet gir en pekepinn på hvilke idretter som er mest gunstig for oss, så skal man likevel være forsiktig med å tolke resultatene svart på hvitt. Studien er basert på elleve ulike forskningsrapporter som inkluderer over 80 000 mennesker fra England og Skottland, og gikk over en periode på ni år. De som drev aktivt med løping og fotball var generelt yngre enn personer som drev med andre idretter, og det kreves nøyere studier for å kartlegge treningseffekten over lengre tid.

 

Hva betyr dette egentlig?

Det viktigste budskapet i studien er at det gjelder å finne en form for trening man synes er artig og som man kan holde på med over lengre tid. En av årsakene til at racketsport og svømming kom såpass godt ut er at dette er idretter som er lite skadeutsatt og at det generelt er en mild belastning på leddene. Dersom idretten i tillegg har et sosialt perspektiv så teller det som et stort pluss. Når man omtaler en idrett som livsforlengende så knytter man begrepet opp mot god helse. Verdens Helseorganisasjon (WHO) definerer god helse som

”En tilstand av fullkomment legemlig, sjelelig og sosial velvære og ikke bare fravær av sykdom”.

Altså, det hjelper ikke bare å være i god fysisk form, men du skal også ha det godt på det mentale og sosiale planet.
Med dette i bakhodet er det kanskje ikke overraskende at golf også er en idrett som scorer høyt. Felles for racketsport og golf er at dette er idretter som gjerne inkluderer flere personer, det er lite skadeutsatt og du kan drive med de lenge, langt inn i pensjonstilværelsen.

 

Løp og løft med glede

21442168_10155575601701698_518553063_nSå, til deg som løper. Ikke bli skuffet. Har du nettopp fullført dagens økt eller planlegger en løpetur i morgen tidlig, da skal du ha god samvittighet til langt oppover øra. En annen studie viser at om du løper to timer i uken, vil du i løpet av de neste 40 årene ha løpt tilsvarende seks måneder med kontinuerlig løping. Gevinsten; 3,2 ekstra leveår. Litt forenklet kan vi si at ”en´ time løping gir syv timer ekstra levetid”.

Trener du i tillegg styrke er risikoen for beinbrudd og belastningsskader betraktelig mindre, og ikke minst bremser du kroppens naturlige frafall. Med andre ord, du har alt å vinne på å gjennomføre både kondisjonstrening og styrketrening.

 

Økt livskvalitet med trening

Det finnes ingen garantier for hvor lenge man vil leve uavhengig om man trener eller ikke, men det som er sikkert er at trening er med på å opprettholde en sunn og god helse, noe som gir økt livskvalitet i de årene man lever!

 

Kilder:
”Associations of specific types of sports and exercise with all-cause and cardiovascular-disease mortality: a cohort study of 80 306 British adults”. British Journal of Medicine, Volume 51, Issue 10

Fremstad, Mads (2017): Studie:- Tennis og badminton forlenger livet

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer