ben Affleck treningsprogram
101
0

Batman er en av nåtidens mest kjente superhelter. Den sorte flaggermusmannen som med stålkontroll holder kjeltringene i sjakk. Her vår du treningsprogrammet som gjorde Ben Affleck til selveste Batman!

Hva drømte du om å bli da du var liten? Sannsynligvis var det flere ting som streifet deg, men hendte det seg noen gang at tankene var innom “superhelt”? Svært mange har drømt om å kunne ikle seg den svarte superheltdrakten til Batman, og ikke minst å være like sterk som han.

Å være skuespiller er ingen enkel bønn. Da Tom Hanks gjorde innspillingen til den kjente filmen Cast Away i 2006, måtte han først legge på seg mange kilo før de gjorde deler av innspillingen, og deretter måtte han slanke seg fra 102kg til 77kg! Ekstreme “makeover” med andre ord.

ben Affleck treningsprogram

Ben Affleck derimot, måtte gjennom et rigid treningsprogram for å få den kroppen som krevdes for å spille Batman. Det er skuespillere som kunne hatt en lengre vei å gå enn Affleck, men løsningen ble å kontakte den L.A. baserte treneren Magnus Lyddback som kunne bidra til å gjøre Ben Affleck til en Batman verdig i løpet av kort tid. Målet var “Å bygge Ben slik Batman var bygget, med sterke bein og solid kjernemuskulatur”. Batman går rundt i en tung drakt hele dagen, og trenger en sterk kropp for å bære denne.

En annen faktor var at Affleck måtte få en fysikk som var forent med de samme fighting egenskapene som Batman innehar. Batman er jo tross alt en relativ OK fighter, og du trenger ikke nødvendigvis å være god til å forsvare deg selv om du løfter 200kg i benken. I filmen Dark Knight Rises er det flere scener der Batman må beherske både ninja- og MMA ferdigheter, og treningen måtte derfor inneholde øvelser som utviklet både fleksibilitet og beinstyrke. Øktene besto av funksjonelle øvelser med fokus på flerleddsøvelser supplert med MMA lignende øvelser for å sørge for at Affleck kunne bevege seg mest mulig likt Gothams beskytter.

Ønsker du å prøve deg på en av Ben Afflecks økter til rollen som Batman? Lygdback anbefaler å kjøre denne økta to ganger i uken. 

 

Batman økta!

Om du ikke er kjent med alle øvelsene, bør du se den korte videoen der Magnus Lygdback går gjennom alle de fem ulike øvelsene. De er enklere enn du tror.

 

  • Front knebøy med manualer
    4 sett a 12 reps
  • Markløft
    4 sett a 8 reps
  • Drop Sit
    4 sett a 10 reps på hver side
  • Squat to Kick
    4 sett a 10 reps på hver side
  • Lateral Hollow Rock
    3 sett på 60 sekunder hver
Kilde
DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer