stuper
985
0

Svømming er definitivt blant våre mest undervurderte treningsmetoder. Visste du at i tillegg til å gi en ypperlig kombinert styrke- og kondisjonstrening, har svømming også en hel rekke gode helsefordeler?

Vel, det vet du nå – og det bør du ta til deg, enten du velger å utnytte sommervarmens siste solstråler i fri natur, eller om svømmebasseng høres ut som et mer fristende alternativ for deg.

 

Svømmetrening = styrketrening!

Svømming er nemlig ikke bare en god måte å forbedre utholdenheten og forbrenne fett på, det er også en ypperlig form for styrketrening.

Her er ekspertenes beste råd for deg som vil trene styrke i vannet:

  1. Variere tempoet
    Å variere tempoet fra rolig til maksimal innsats i løpet av treningsøkten er den ideelle svømmetreningen.
  2. Investere i et «kickboard»
    Et såkalt «kickboard» vil hjelpe deg med å isolere underkroppen din slik at du på best mulig måte kan jobbe med styrken i beina. Jo større brett, jo bedre holder det deg oppe fra vannet, så er du viderekommen i svømmetreningen bør du investere i et mindre brett.
  3. Bruk svømmeføtter
    Ved å bruke svømmeføtter kan du bevege deg raskere, noe som ikke bare føles bra – men som også får beina dine til å jobbe hardere ettersom det tilfører ekstra motstand. NB: Ikke bruk svømmeføtter når du brystsvømmer.
  4. Tilføre sett hvor du kun bruker armene
    Distansetrening hvor du kun bruker armene er svært effektiv trening av overkroppen.

 

Disse kroppsdelene styrkes ved svømming

Svømming gir en svært allsidig styrketrening og involverer mange muskelgrupper. Blant annet:

  • Innside lår
  • Utside lår
  • Bryst
  • Armer
  • Rygg
  • Skuldre
  • Mage

6360368299324073651389224753_swimming-tone-up-stomach_4c054e093d13a00b

Svømming er en god erstatning for både løping og sykling

Selv om du definitivt kan få en god styrkeøkt ut av svømmetimen, er det ikke ukjent at svømming også anses som ypperlig kardiotrening. Faktisk, kan en svømmeøkt både erstatte og supplere både sykling og løping!

Det er nemlig ingen problem å bygge opp eller vedlikeholde en god treningsform i vannet. Ved å veksle mellom stil, distanser og intervaller får kroppen din stadig nye utfordringer og både kondisjon og utholdenhet blir bedre – samtidig som du også får en fullkroppsstyrkeøkt.

 

Store helsefordeler ved svømming

Er du fremdeles usikker på om du burde sprette inn i badetøyet? Vel, da bør du vite at dette er de vanligste helsefordelene ved svømming:

  • Bedre humør
  • Økt overskudd
  • God søvnkvalitet
  • Bedre kondisjon og styrking av skjelett, muskulatur og ledd
  • Reduserte spenninger og smerter, spesielt i nakke, skuldre og rygg
  • 50 % redusert risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer og Diabetes type2
  • 30 prosent redusert risiko for økt blodtrykk
  • 10-50 prosent redusert risiko for kreft, avhengig av krefttype
  • Redusert risiko for å utvikle demens
DEL

Annonse

Lizbeth Osnes er utdannet journalist og har skrevet utallige artikler for en rekke ulike magasiner, nettsider og aviser. I tillegg til å være en aktiv treningsentusiast med en forkjærlighet for alternativ trening og friluftsliv i en hektisk småbarns-tilværelse, er hun brennende opptatt av å levere gode tekster med givende innhold for ethvert konsept. Lizbeth er opptatt av at alle skal kunne få til en god rutine på trening og et sunt og givende kosthold, selv om døgnet i de fleste tilfeller inneholder et par timer for lite for de fleste av oss. Hun er også en spirende forfatter og er aktuell med barneboken "Den ulykkelige Smokkefeen" i 2018, i tillegg til flere andre prosjekter på siden av journalistikk- og forfatterskap. 
Kommentarer