trening holder kroppen ung
187
0

”Trening er den beste medisin”. Det er i hvert fall ikke uvanlig å høre. Det finnes ingen tvil om at trening gir en rekke helsegunstige fordeler, men kan trening faktisk bidra til å holde kroppen ung?

Akkurat dette har du nok hørt før; ”trening gjør deg yngre”. Men har det vært grunnlag for å påstå dette, eller har det blitt sagt i håp om en selvoppfyllende profeti? Nyere forskning viser at regelmessig fysisk aktivitet kan redusere inflammasjonsgraden i kroppen som kommer med aldring. Dette kan redusere risikoen for å utvikle sykdommer og tilstander som hjerteproblemer, depresjon, nedsatt mental helse eller tap av muskelmasse.

 

Studien og resultater

Det finnes flere studier som kan forklare at trening har en anti-inflammatorisk effekt, men denne studien fulgte deltakerne i ti år for å kartlegge langtidseffekten. Resultatene viste at deltakerne som var mer aktive i starten av studien, eller trente mer mot slutten, hadde lavere grad av inflammasjon. Ettersom inflammasjon påskynder aldringen, kan trening motvirke aldring ved å redusere inflammasjonen.

Trening trenger ikke ¨være avansert. Å forsøke og holde følge med et barn gjennom dagen kan være utfordrende nok i seg selv.

Forskere målte det generelle fitnessnivået for å se hvordan befolkingen lå an i forhold til myndighetenes retningslinjer på 150 minutter aktivitet ukentlig med moderat til høy intensitet. Dette kan høres mye ut, men fordelt på syv dager er det absolutt overkommelig.

 

Her er noen tips:

  • Innfri myndighetens anbefalinger hver uke ved å dele inn de 150 minuttene i bolker på 20-30 minutter hver dag. Løp, gå, sykle, svøm eller noe annet du liker som gjør at pulsen får fart på seg.
  • Unngå ekstreme treningsøkter. Det er ikke nødvendig å trene så hardt at du kjenner blodsmaken i munnen etter hver økt. Ligger du over 70% av maks hjertefrekvens i mer enn 30 minutter, så er det mer enn godkjent.
  • Prøv intervall trening. Intervalltrening er svært effektivt og lett å gjennomføre. Treningsøkta går raskt og gir svært helsegunstige fordeler.
  • Øk gradvis. All trening handler om progresjon. Bygg deg opp gradvis. Etter hvert som du blir i bedre for, kan du øke distansen du tilbakelegger eller tiden du bruker på trening.

 

Les også: Disse treningsformene forlenger livet!

 

Kilder
Radcliffe, Shawn. Can exercise help you stay young?. Mensfitness.com

Hamer, Mark et al., 2012. Physical Activity and Inflammatory Markers Over 10 Years: Follow-Up in Men and Women from the Whitehall II Cohort Study. Circulation

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer