skulderpress
600
0

Skulderpress hører til blant de 4 “viktigste” øvelsene du kan trene. Her gir vi deg et meget godt alternativ til øvelsen.

Skulderpress, benkpress, knebøy og markløft – dette er de 4 store øvelsene du bør ha med i ethvert treningsprogram i en eller annen variant. Som med andre muskelgrupper består ikke skuldrene av kun en enkelt muskel, men av en større muskelkappe som strekker seg både forover, bakover og til side for skulderen.

Når du trener tunge skulderpress er det hovedsakelig den fremre delen av skulderen og triceps som gjør det meste av arbeidet. Ønsker du derimot å trene den bakre delen av skuldrene, kan følgende øvelse være et bedre alternativ:

Vinklet skulderpress i kabel

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

  1. Sett opp kabelfestet slik at det er på det laveste punktet i maskinen – uten noe som helst håndtak (kun karabinkroken).
  2. Grip tak i kabelen og karabinen. Plant fotbladene godt ned i underlaget og len deg litt forover mens du støtter deg mot den ene foten.
  3. Plasser hendelen (karabinen) foran skulderen og press oppover i samme linje som kroppen din, før du reverserer bevegelsen til startposisjon.

Denne øvelsen er svært god dersom du har begrenset skuldermobilitet eller om du ønsker å fokusere mer på bakre del av deltamuskelen. Kabelmaskinen sørger for å opprettholde en konstant spenning gjennom hele bevegelsesbanen.

Forsøk å gjennomføre 3-4 sett a 12-15 reps per side.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer