crucifix curls
83
0

Du bygger neppe like store armmuskler ved å knele foran et vanlig alter. Denne øvelsen kan gi deg virkelige armmuskler!

Du trenger forandring for å fortsette å bygge muskler, det gjør vi alle på et tidspunkt. Crucifix Flex er en perfekt øvelse å tilføre treningen dersom du ønsker å sprite opp den vanlige treningsøkta, og å bygge mer muskler.

Øvelsen byr på flere elementer. For det første sørger den knestående posisjonen at flere muskler må jobbe med å holde kroppen i balanse. Mage- og kjernemuskulatur må hele tiden jobbe for å hindre kroppen i å tippe fremover, og øvelsen trigger også musklene rundt bekkenet og hoften ettersom de nå motvirke at kroppen blir trekt ut til siden.

For å kunne gjennomføre Crucifix Flex trenger du et sterkt motstandsbånd og er stødig anker som får eksempel et knebøy rack som du kan feste båndene i.

Crucifix Flex

Video av øvelsen. (Video: Menshealth.com)

crucifix flex

  • Fest et motstandsbånd til knebøy stativet. Sett deg på knærne med strake lår og overkropp, og siden vendt mot stativet. Grip tak i båndet med et underhåndsgrep med hånden nært underlaget.
  • Klem sammen biceps å utfør 10 Crucifix curls. Sørg for å aktivere ryggmusklene slik at de bidrar til å holde overarmen stille. På denne måten får du isolert biceps, og du får et større utbytte av treningen. Albuen skal peke nedover mot underlaget og aldri heves høyere enn skulderen.
  • Snu deg rundt 180 grader og grip tak i båndet med armen som vender utover (den samme som du nettopp utførte Crucifix curls med). Gjennomfør 10 triceps extensions mens du sørger for at albuen hele tiden holdes under skuldernivå.
  • Den knestående posisjonen trener ikke bare kjerne- og magemusklene, men den bidrar også til bedre løfteteknikk. Ettersom du jobber fra en posisjon uten noen form for støtte, så vil ikke kroppen kunne “hjelpe” det ved å jukse slik den kan i mange andre biceps- og triceps øvelser. Du vil ikke kunne bruke momentum som du gjør i en vanlig biceps curl. På denne måten vil musklene måtte jobbe nærmest isolert, og du må presse maks i hvert eneste repetisjon.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Slik bruker du Crucifix Flex

Bruk Crucifix Flex som en tilleggsøvelse på slutten av en vanlig økt for armene, eller kjør en intensiv økt med kun denne øvelsen dersom du trenger en solid pump i armene. Starte med 10 crucifix flex, vend deg rundt og utfør 10 triceps extensions, før du snur deg rundt igjen og tar 8 crucifix flex, 8 triceps extensions, og til slutt 6 reps av hver. Dette er ett sett. Gjennomfør 2 sett på hver arm dersom du bruker dem som en finisher, og 3 sett dersom du bruker øvelsen alene.

 

Kilde
Mensfitness.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer