Mental helse
481
0

Maten vi spiser påvirker ikke bare utseendet vårt, men også vår psykiske helse. Inntaket av kjøtt og frukt ser ut til å kunne påvirke vår psykiske helse, og vi skal se litt på forskningen som er gjort på området. Det kan se ut som om unge voksne mellom 18 og 29 år burde spise en del kjøtt, og at voksne på 30 år og eldre burde spise mer frukt.

 

Studien:

Forskere på Universitetet i Birmingham ønsket å se hvordan matinntaket vårt påvirker den psykiske helsen vår i forskjellige aldersgrupper. De gjennomførte en bred spørreundersøkelse i flere land rundt i verden, og fant ut at kjøtt (rødt og hvitt) samt frukt gjør en stor forskjell på humør og velvære-

 

Unge voksne (18 til 29 år)

Forskerne fant ut at humøret hos unge mennesker avhenger av mat som øker konsentrasjonen av stoffer som blir om til neurotransmittere i hjernen. Dette skjer med inntak av kjøtt.

En av forskerne bemerket at «unge mennesker ser ut til å være mer følsomme for opphopning av to kjemikalier i hjernen, seratonin og dopamin som er kjent for å øke humøret. Regelmessig trening har også denne effekten, og det kan se ut som om at unge voksne som spiser kjøtt mindre en 3 ganger hver uke, og trener mindre en 3 ganger hver uke viser tegn til økt stress og belastning på humøret og følelsen av velvære.

 

Voksne og eldre (30 år og eldre)

På voksne og eldre ser det ut som om frukt har en signifikant effekt på den mentale helsen. Frukt øker tilgjengeligheten på antioksidanter, som igjen gir en stor effekt ettersom aldringsprosessen medfører en opphopning i frie radikaler som igjen er relatert til økt psykisk stress.

De fant også at for disse «godt voksne» så er det et viktig og undervurdert mål å unngå enkelte dårlige matvaner, som for eksempel overdrevet koffeininntak, raske karbohydrater eller å hoppe over frokosten. Man burde unngå å stimulere nervesystemet, eller å gjennom dårlige vaner trigge mekanismene til «fight or flight» modusen vår.

 

Hva har dette å si for deg?

Det er klokt å spise rikelig og varierte typer med frukt, og man burde i all hovedsak spise kjøtt som en del av kostholdet sitt, særlig når man er under 30 år gammel.

Det finnes tidligere forskning som viser en sammenheng mellom å unngå kjøtt og problemer med psykisk helse. Det som diskuteres i den sammenheng er igrunn, om dårlig psykisk helse kommer av å ikke spise kjøtt,eller om folk unngår kjøtt som følge av dårlig psykisk helse.

Jeg understreker endog at det sikkert er mange som har sine tanker om temaet, men dette er iallefall forankret i studier som er gjort. Jeg personlig synes det er viktig å spise rikt og variert i alle sammenhenger, og tviler ikke på at det vil gi oss bedre helse på alle mulige måter.

 

Kilde

Lina Begdache, Maher Chaar, Nasim Sabounchi, Hamed Kianmehr. Assessment of dietary factors, dietary practices and exercise on mental distress in young adults versus matured adults: A cross-sectional study. Nutritional Neuroscience, 2017; 1 DOI: 10.1080/1028415X.2017.1411875

DEL
Bachelor i Idrett, Tidligere strongmanutøver og med noe bakgrunn fra diverse kampsport. Har trent siden jeg var 12 år gammel, og deltok i første "Norges sterkeste mann" 18 år gammel, og fortsatte med det noen år. Jeg mener at trening er en livsstil, at gode resultater kommer som en effekt av kontinuitet og viljestyrke over mange år. Jeg har gjort mye dumt og feil i min treningskarriere, men gjennom kontinuitet og evnen til å ta lærdom av mine feil har jeg alltid kommet ut sterkere.
Kommentarer