kokosnøttolje testosteron
110
0

Jo mer du inntar av disse to fettsyrene, desto mer testosteron vil kroppen din produsere. Sørg for at fettsyrene er av den riktige typen, og legg grunnlaget for videre muskelvekst og mer styrke.

Trodde du at alle typer fett var skadelig og burde unngås til enhver pris? Da er det på tide å tro om igjen. Faktisk er både du og jeg helt avhengig av en rekke ulike fettsyrer for at kroppene våre skal fungere, men det vesentlige er at det er sunne fettsyrer. Det er som med fett som med det meste annet- det finnes en rekke varianter.

 

Kort om testosteron

For en velfungerende og sterk kropp er vi helt avhengig av tilstrekkelige mengder testosteron, spesielt menn. Da er det greit å vite hvordan du best mulig kan oppnå optimale verdier. Testosteron kjennetegnes som “det mannlige kjønnshormonet”. Det er avgjørende for at gutter utvikler seg til å bli menn, det spiller en vesentlig rolle for muskelvekst, hårvekst, beintetthet og sørger for den dype klangen stemmen får etter stemmeskiftet. Testosteron spiller også inn på fettreguleringen og produksjonen av røde blodlegemer, og er med andre ord et svært viktig hormon.
Testosteron dannes naturlig i kroppen og bruker blant annet byggesteinene i en rekke fettsyrer til å bli det vi kjenner som hormonet testosteron. Jo mer fett du spiser, desto mer testosteron vil du produsere. Så klart går det en grense, og du vil neppe spise for mye fett, og spesielt ikke usunne fettsyrer. Overvekt har faktisk en negativ innvirkning på testosteronnivået, og overdrevent fettinntak vil derfor virke mot sin hensikt.
Kroppsfett er vårt viktigste lager for aromatase, enzymet som omdanner testosteron til østrogen. Mye kroppsfett betyr mye aromatse. Mye aromatase betyr lite testosteron. Med andre ord, du kan ikke gå helt av skaftet å fråtse i fett til alle måltider, men om du inntar det med måte og ikke minst inntar de riktige fettsyrene, så kan det bidra positivt til å booste testosteronnivået ditt.

 

kokosnøttolje testosteron
Kokosnøttolje og olivenolje har en svært positiv effekt på testosteron produksjonen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

To fettsyrer for økt testosteronnivå

En forskergruppe ved Instituto de Investigaciones Bioquimicas de La Plato undersøkte effekten av fire ulike fettsyrer på mannlige rotter. Rottene fikk enten soyaolje, olivenolje, kokosnøttolje eller drueolje (blandet i maten) i 60 dager.

Olivenolje og kokosnøttolje førte til økt produksjon av testosteron hos rottene, og i tillegg resulterte det i større testikler. Soyaolje og drueolje gav ingen effekt, verken på testosteronnivå eller testikkelstørrelse.

Effekten av olivenolje og kokosnøttolje oppstår som et resultat av at Leydig-cellene (hormonproduserende celler i testiklene) omdanner kolesterol til testosteron, og et større inntak av olivenolje og kokosnøttolje vil hjelpe Leydig-cellene til å absorbere mer kolesterol. Videre, olivenolje og kokosnøttolje vil øke aktiviteten til enzymene som er involvert i produksjonen av testosteron. Disse to oljene har dermed en dobbel effekt.

testosteron produksjon
S = soyaolje, O = olivenolje, C = kokosnøttolje, G = drueolje

Dette betyr det for deg

Enten du trener aktivt, er mosjonist eller per i dag ikke trener i det hele tatt, så kan det være en god ide å belage seg på å inkludere mer av olivenolje og kokosnøttolje i kosten fremover. Bytt ut andre oljer dersom du har det, og legg til rette for en optimal produksjon av testosteron. Dersom du har et høyt aktivitetsnivå og trener mye styrke, kan det være lurt å snike inn litt ekstra olje ved å ha en spiseskje olje i proteinshaken, i gryteretten, pizzaen eller over salaten. Olivenolje hjelper nemlig ikke bare på produksjonen av testosteron, men har en rekke andre helse fordeler som du kan lese mer om her.

Kokosnøttolje kan være litt vanskelig å finne, så her er en god anbefaling:

Soma Nordic Cocosa Extra Virgin Oil

Kilde
Luoma, T.C. (2017). Tip: The Two Fats That Boost Testosterone. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer