knebøy fotstilling
90
0

Hvor viktig kan det egentlig være med bagateller som plassering av tærne i en knebøy? Sannsynligvis viktigere enn du tror.

Du løfter stangen av stativet og gjør deg klar for å løfte en dyp knebøy. Du har gjennom ukesvis, månedsvis, kanskje år, terpet på teknikken, men aldri tenkt over dette. Se ned på tærne dine. Hvor holder du de?

De aller fleste vil nok ha tærne godt plantet i bakken der de skal være, men noen vil nok oppdage at tærne faktisk peker oppover. Dette er ikke alltid like lett å oppdage, spesielt ikke dersom du løfter med sko. For å gjøre det enklere å observere deg selv anbefaler vi derfor at du forsøker å løfte knebøy uten sko, og deretter observerer hvordan du holder tærne dine. Presser du de godt ned i underlaget, eller peker de oppover?

Hører du til blant de sistnevnte, så har du en liten jobb å gjøre. Få de ned! Når du løfter med tærne pekende oppover vil det nemlig føre til ustabilitet og mindre kraft.

I videoen under demonstrer personen effekten av ulik i fotstilling i knebøy, og spoler du til 1:40, vil du høre poengtere viktigheten av å presse tærne ned i underlaget.

  • Når tærne kommer opp vil ribbeina presser mot toppen av bekkenet, og du mister noe av stabiliteten i kjernemuskulaturen.
  • Når tærne kommer vil enkelte falle bakover og ha lettere for å over ekstendere ryggen. Mangel på styrke i kjernemuskulaturen kan føre til det samme.

Tenk deg derfor at du skal trykke hele fotbladet ned i underlaget med like stor vekt på stortå, lilletå og forhåpentligvis de tre andre tærne på hver fot. Husk også at midtfoten skal bære noe av tyngden. Forsøk å oppretthold likt press gjennom hele øvelsen. Utfør knebøy med skoene av helt til du er sikker på at du klarer å løfte med tærne ned i underlaget.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer