serratus anterior
661
0

Hvordan få en kraftig og sterk serratus muskel? Gjør mye av denne øvelsen!

Serratus anterior er den muskelen som som ligger rett over og til siden for den øvre delen av magemusklene, og blir av og til omtalt som “bokser muskelen”. Det er ikke teknisk sett en magemuskel, men den komplementerer utseende til en velproporsjonert og veltrent overkropp.

Utfordringen er å få trent den skikkelig. Faktisk er det mange både vektløftere og trenere som helt fullstendig glemmer å trene serratus muskelen, og fokuset er desto større på å redusere mengden kroppsfett og å gjennomføre mange skulderpress og pull-overs, slik at serratus kommer tydeligere frem. Den fremgangsmetodene er ikke helt på jordet, men du kan også velge å styrke serratus anterior direkte. Slik gjør du det:

 

Serratus Cable Crunch

  1. Stå med siden vendt mot en kabelmaskin med et D-håndtak festet høyt. Dersom din venstre side vender mot håndtaket, strekk den venstre hånden opp og grip tak i håndtaket.
  2. Plasser høyre hånd på din venstre serratus. Dette hjelper deg å kjenne muskelen aktiveres, og kan bidra til å sentrere kontraksjonen av serratus.
  3. Bøy i motsatt retning for å få en full strekk, deretter “crunch” serratus ned og litt fremover. Hold den sammentrykte stillingen i noen få sekunder for full effekt.
  4. Etter 6-12 reps, bytt hånd og tren den andre siden.

Få også med deg: Tips: Prøv denne øvelsen for større trapezius og sterkere rygg!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
T-Nation.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer