roing styrketrening
291
0

Gi ryggmusklene en boost med denne varianten av roing!

Latissimus (den brede ryggmuskelen) er en muskel som mange sliter med å få tak på. Muskelen er gjerne delaktig i en rekke “hverdagslige” bevegelser og vanlige styrkeøvelser, men skal du trene denne spesifikt så kreves det øvelser som klarer å isolere latissimus til en viss grad.

Motorsykkel roing

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Motorsykkel roing er en variant av sittende roing, men i denne øvelsen skal du stå fremoverlent med bøyde bein istedenfor å sitte. Øvelsen kan gjennomføres med både en og to hender, men dersom du bruker kun en arm, vil du tilføre øvelsen er ekstra aspekt.

Den unilaterale delen gjør at du aktiverer en større grad av HTMU-fibrene (high threshold motor units) i latissimus samtidig som det tillater en større bevegelsesbane.

Overkroppens fremoverlente posisjon hindrer rhomboideus (den store rombemuskelen) i å ta over belastningen, og du vil derfor få konsentrert nesten hele vekten på latissimus. Nøkkelen ligger i og virkelig få strekk på latissimus i startposisjonen, og å sikte på hoftene dine med albuene når du trekker håndtakene mot deg.

 

Kilde
Thibaudeau, Christian. (2016). Tip: Do the motorcycle row for lats. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer