biceps cable curls
106
0

Ulike varianter av biceps curls er og blir en sikker vinner i ethvert treningsprogram. Denne varianten har du antageligvis aldri prøvd!

Du har kanskje hørt begrepet “mekanisk drag”? Mekanisk drag oppstår når musklene settes under et stort ytre press fra en motstand som vi jobber mot- som for eksempel ved styrketrening. Mekanisk drag er en av forutsetningene for muskelvekst. Jo større mekanisk drag, desto større belastning på musklene.

Når du utfører curls i kabel (cable curls), er det mekaniske draget på sitt største når forarmes danner en 90 graders vinkel med kabelen. Under tradisjonelle cable curls (ansiktet vendt mot kabelmaskinen) vil denne vinkelen oppstå når biceps er i en midt- til forkortet posisjon.

Men, dersom du gjennomfører cable curls med ansiktet vendt bort fra kabelmaskinen, vil 90 graders vinkelen oppstå mer i den forlengede posisjonen til biceps. For å trene HELE biceps bør du derfor utføre begge øvelsene- gjerne som droppsett.

 

En arms cable curl, lavt feste

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Du skal gjennomføre begge øvelsene med en og en arm, og med kabelfestet i høyde med anklene.

  • Gjennomfør en arms biceps curls med en motstand du klarer å løfte 8-15 reps.
  • Umiddelbart etter at du har gjennomført øvelsen for begge armene, gå tilbake til armen du begynte med, og utfør cable curls med ansiktet vendt bort fra maskinen. Bruk så tung vekt du klarer innenfor intervallet 8-15 reps.

 

Kilde
Tumminello, Nick. (2019). Tip: Double tap your biceps. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer