sterke nakkemuskler
140
0

En sterk nakke hører sammen med en sterk kropp. Dessverre glemmer mange å trene nakkemusklene. Her er to gode øvelser for en komplett gjennomtrent overkropp!

En sterk og veltrent overkropp både ser bra ut og ER bra for fordi den står bedre rustet mot belastningsskader og bruddskader, men om nakkemuskulaturen din aldri har vært utsatt for annet en vekten av en alpinhjelm på vinterstid, vil du ikke ha en overkropp som ser så gjennomtrent ut som den kanskje er. Heldigvis er nakkemuskulaturen relativt isolert og enkel å trene, men det krever likevel at du faktisk gjør det. Her er to gode øvelser for å få den kraftige nakken som matcher resten av en sterk overkropp:

 

Nakke fleksjon og nakke ekstensjon

“Neck raises”, eller nakkehev, med en plate hvilende på forholdet (nakke fleksjon), er en svært god øvelse for å bygge sterke nakkemuskler.

Denne øvelsen krever minimalt med utstyr og kan utføres hvor som helst. Utfør nakkehev gjerne 3 ganger i uken, 3-4 sett a 20 reps. Vekten må du jobbe deg frem til, men som et utgangspunkt ta du ta sikte på en 20kg vektplate.

For nakke ekstensjon trenger du et motstandsbånd. Du kan alternativt holde en vektplate på hodet, men det er tungvint. Fest båndet til foten på en skråbenk som du støtter overkroppen på, fest båndet over bakhodet, og bøy hodet opp og ned.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer