beinpress
182
0

Ønsker du å bygge større lårmuskler? Utfordre utholdenheten? Kjenne at blodet pumper ut i musklene? Da bør du prøve denne utfordringen.

Mange i treningsmiljøet ser på beinpress som en bortkastet øvelse ettersom “storebroren” knebøy er en mer funksjonell øvelse som samtidig trener en større del av kroppen- MEN, beinpress er for all del IKKE en dårlig øvelse!

Beinpress er nemlig en svært egnet øvelse for hypertrofi, særlig i lårmuskulaturen (quadriceps). Den Beste metoden for å bruke beinpress til hypertrofi er følgende:

  • Medium til smal fotstilling.
  • Føttene plassert på den nedre delen av platen.
  • Gjennomfør med mange repetisjoner.

De aller fleste som utføre beinpress benytter svært tunge vekter og et fåtall repetisjoner. Om du løfter beinpress for første gang, vil du bli overrasket over hvor “lett” det føles ut sammenlignet med knebøy der vekten er den samme- og av samme årsak velger derfor mange å bruke tyngre vekter.

beinpress
Beinpress er en glimrende øvelse for muskelvekst i quadriceps. Forsøk deg frem med lettere vekter enn du normalt ville ha brukt, og utfør så mange reps du klarer i løpet av 2 minutter sammenhengende.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Lettere vekter – flere reps!

Dersom du har problemer med å bygge større lårmuskler, vil vi anbefale deg å prøve å gjennomføre beinpress med litt lettere vekter, og enda flere repetisjoner. De aller fleste løftere har en høyere prosentandel av langsomme muskelfibre i quadriceps, og lårene tåler derfor som regel 50 reps i ett sett.

Selv om ikke alle har den samme muskelfiber fordelingen, så er den beste formen for trening variasjon, og ettersom du mest sannsynlig trener med tyngre vekter og færre reps, skal du forsøke beinpress som høy-rep øvelse.

  • Bruk en lettere vekt enn normalt.
  • Utfør øvelsen med fullt bevegelsesutslag- brystet skal touche lårene og du skal strekke ut beina 95%. Slik bevarer du spenningen i muskulaturen til enhver tid.
  • Husk forstilling som beskrevet tidligere.
  • Gjennomfør så mange reps som mulig i løpet av 2 minutter.

Les også: Effekten av ulik forstilling i beinpress

 

 

Kilde
T-Nation. (2019). Tip: The Two-Minute Leg Press Challenge. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer