drag curl biceps trening
98
0

Hvilken muskel i kroppen står høyt på prioriteringslisten i ethvert styrketreningsprogram? Svaret: Biceps. Denne øvelsen sørger for absolutt rå overarmer!

Store og sterke overarmer kan imponere hvem som helst- og biceps er en muskel der styrke er lett å måle. Men, skal du utvikle store biceps lønner det seg å inkludere flere øvelser enn den velkjente “biceps curl” øvelsen. Drag curl er en øvelse som stimulerer biceps, men også større deler av brachialis og den ytre delen av biceps (det lange hodet). Nøkkelen for å få mest ut av øvelsen er å klemme sammen muskelen så hardt du klarer på toppen av løftet.

NB: Øvelsen tillater ikke at du løfter like tunge vekter som du er vant til bra vanlig biceps curl, så ikke bli skuffet om du synes det er tungt med lettere vekter enn du bruker i vanlig biceps curl. 

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Drag Curl

Slik gjør du det:

Sett: 4. Reps: 12-15
Hvile: 60 sek

Drag curl utføres relativt likt som en vanlig biceps curl, men istedenfor å bøye i albuene slik at overarmen trekkes mot overkroppen, skal albuene trekkes bakover slik at manualene toucher magen for hver repetisjon. Utfør øvelsen i en jevn rolig bevegelse.

  1. Start i stående stilling og hold stanga foran lårene, og med armene hengende ned langs siden. Hold skuldrene, hoftene og knærne i samme linje.
  2. I det du curler vekten oppover, skal du trekke skuldrene forsiktig tilbake. Stangen skal holdes i kontakt med kroppen hele tiden. Du “drar” med andre ord stangen oppover langs kroppen (derav navnet).
  3. Bevegelsesbanen er kortere enn for vanlig curl, og for å kompensere for dette kan du klemme sammen musklene ekstra hardt på toppen av bevegelsesbanen.
  4. Senk stangen tilbake på samme måte slik at den er i kontakt med kroppen hele veien.  Du kan benytte både vanlig og omvendt grep. Gjerne varier.

 

Kilde
Thibaudeua, Christian. (2016). Tip: Do the drag curl for bigger biceps. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer