Lumberjack Squat
116
0

Knebøy er vell og bra, og det er ikke for ingenting at det regnes som “kongeøvelsen” for underkroppen. Men hva med å prøve en annen variant av knebøy?

Lumberjack Squat handler ikke om tømmermenn som løfter trær, men om en øvelse som gir deg mye av den tradisjonelle knebøyen sine egenskaper- uten at det belaster ryggsøylen i like stor grad.

Øvelsen er også genial for nybegynnere som trenger innlæring av riktig teknikk i knebøy, for bevegelsen gjør det umulig å gjennomføre øvelsen uten at du presser brystet frem og den nedre delen av ryggen buet.


Lumberjack Squat

Lumberjack Squat er enkel å gjennomføre.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

  1. Legg en olympisk vektstang på bakken inntil et hjørnet slik at den ikke sklir bort fra deg, og legg på noen vekter i enden som vender ut fra veggen
  2. Grip tak i stangen med begge hender og hev den opp til i høyde med haken.
  3. Nå kan du gjennomføre knebøy som du ellers ville ha gjort med kroppsvekt!

 

En ekstra utfordring

For å gjøre øvelsen litt mer utfordrende og for å sikre at det virkelig brenner i lårene når du er ferdig med øvelsen, så kan du gjennomføre Lumberjack Squat med 1.5-reps metoden.

  1. Bøy deg ned i bunnstilling som i en vanlig knebøy.
  2. Gå halvveis opp, deretter helt ned igjen, og til slutt helt opp igjen. Dette er en’ repetisjon.
  3. Gjenta øvelsen.

 

Kilde
The Lumberjack Squat. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer