skuldertrening cuban press
young bodybuilder traininig over balck background
183
0

Styrk muskler du ellers ville oversett med denne flotte øvelsen. “Cuban Press” motvirker skader og styrker skuldermusklene.

Rotatorkappen er en gruppe muskler og sener som både stabiliserer skuldermuskelne og tillater den å rotere. Det sier seg selv at denne delen av kroppen er svært viktig, så er det ikke da litt merkelig at du sjelden hører snakk om å trene den?

Det skal vi gjøre noe med. En sterk rotatorkappe og scapulamuskel vil ikke bare motvirke skade, men de vil også gjøre deg bedre i øvelser som ulike varianter av press-øvelser, pull-ups og push-ups.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Cuban Press

Cuban Press er ikke like eksotisk som den høres ut som, men den er til gjengjeld svært god. Øvelsen kombinerer en stående roing, en utoverrotasjon i skuldrene, og en skulderpress. Kombinasjonen av disse “oversette” musklene vil styrke hele skulderpartiet og gjøre deg bedre utrustet for både tyngre løft og for å motstå skader.

Et tips er å bruke lette nok vekter. Start med 2,5kg eller 5kg manualer, slik at du enkelt klarer å gjennomføre hele utoverrotasjonen. Utfør sett på 10-20 reps som en oppvarming, før du går videre på tyngre løft. Du kan også bruke øvelsen som en lett “resitusjonsøvelse” på tunge styrketrenings dager.

 

Slik gjør du det:

  1. Hold en manual i hver hånd med et pronert grep i en stående posisjon. Hev overarmen slik at de er parallell med underlaget, samtidig som underarmen din henger ned. Dette er startposisjonen din.
  2. Innled bevegelsen ved å rotere skuldrene utover slik at overarmen flyttes 180 grader. Hold overarmen på plass, og deretter roter den helt til håndleddene dine er rett ovenfor albuene.
  3. Nå presser du manualene ved å strekke ut skuldrene og armene over hodet.
  4. Returner til startstilling samtidig som du puster inn ved å reversere stegene over.
  5. Gjenta ønsket antall repetisjoner.

 

Kilde
Bodybuilding.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer