Aipa row
699
0

Aipa Row er den perfekte øvelsen for å bygge rygg og biceps samtidig. I tillegg forbedrer du løfteteknikken din i de store løftene.

Vi aner ikke hvor mange saker vi har skrevet om ulike varianter av roøvelser, men det er heller ikke tilfeldig. Ingen øvelser er i nærheten av å aktivere musklene i ryggen og på baksiden av kroppen på samme måte. Som regel er det kun små justeringer fra en øvelse til en annen som skal til for at du får trene andre muskler enn kun den samme delen av ryggen hver gang. Aipa Row er en øvelse som utfordrer både ryggmusklene OG biceps samtidig.

I utgangspunktet er Aipa Row en kombinasjon av Drag Curl (trener biceps) og stående roing (trener musklene i ryggen).

Aipa Row

  • Utfør en reverse-grip barbell row der du trekker stangen opp mot nedre del av brystet.
  • Hold stangen mot brystet og reis deg rett opp som om du utførte øvelsen “Good Morning”.
  • På toppen av bevegelsesbanen, trekk skuldrene tilbake og vektstangen mot kroppen. Du skal ha samme toppstilling som i en drag curl. (Sjekk denne saken for hvordan du utfører en drag curl).
  • Trekk hoftene dine tilbake til samme stilling som når du utfører stående roing. Fortsett å holde stangen tett inntil kroppen.
  • Senk stangen tilbake til startposisjon å gjenta.
  • Du kan også utføre øvelsen med overhåndsgrep, men bruk gjerne litt lettere vekter ettersom denne varianten vil være tyngre for forarmene.

Derfor fungerer det

Det er en rekke fordeler med Aipa Row, blant annet:

  • Øker grepsstyrken.
  • Bygger muskler i øvre del av ryggen.
  • Trigger muskelvekst i biceps.
  • Øker styrken i nedre del av ryggen.
  • Det er en super hjelpeøvelse for markløft.
  • Bygger god holdning.

Sett og repetisjoner

Aipa Row er en perfekt øvelse for å legge til et større volum i treningshverdagen din, spesielt på dager der du trener baksiden av kroppen. Det anbefales at du holder vekten middels tung. Kjør gjerne 3-4 sett a 10-12 reps. Innimellom kan du forsøke med tyngre vekter der du kjører 5-6 sett a 3-5 reps.

Kilde
T-Nation.com

Kommentarer