Markløft
270
0

Synes du styrketrening ofte blir fremstilt komplisert? Her er markløft forklart helt enkelt, i kun et par setninger.

Markløft er den mest grunnleggende og naturlige øvelsen du bør ha med i et styrkeprogram der vektstang er en del av programmet. Dette er øvelsen med mest mulig overføring til hverdagslige oppgaver, og den aller letteste å lære blant alle de grunnleggende øvelsene. Her skal vi forklare hvordan du utfører markløft i kun et par (veldig lange) setninger.

 

Markløft- enkelt forklart

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Gå frem til vektstangen med beina plassert som om du skulle utført et vertikalt hopp, tærne pekende utover og med leggene ca. 2.5 cm fra vektstangen. Grip tak i stangen med et grep såvidt bedre enn skulderbredde mens knærne dine fremdeles er strake. Bøy så knærne frem og litt ut til siden helt til leggene dine toucher stangen, og samtidig trekker du brystkassen tilbake slik at ryggen din er rett, trekker pusten dypt og trekker stangen opp langs leggene helt til du står strakt oppreist.

Sånn.
Enkelt og greit. Markløft kan utføres på mange forskjellige måter, men er i seg selv en så effektiv øvelse at den enkleste varianten ofte er mer enn nok for å bygge både muskelstyrke og muskelmasse. Sørg for å gjennomføre øvelsen med god teknikk istedenfor å jage en mer komplisert variant.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer