karnitin
173
0

Seriøse utøvere har lenge brukt kosttilskudd for å maksimere muskelvekst, restitusjonen og prestasjonen. Prøv dette for å maksimere konsentrasjonen!

I styrketrening prates det ofte om “body-mind connection”. I tunge øvelser som markløft og kneløft påføres sentralnervesystemet så stor belastning at du faktisk skal være forsiktig med å løfte tungt for ofte. Tilbydere av kosttilskudd har levd godt på å selge proteinpulver, weight gainers, kreatin, etc., og alt dette er kosttilskudd som kan gjøre deg både større og sterkere- raskere enn du ville blitt uten. Men hvorfor er ikke fokuset like stort på å øke den nevrale delen av treningen?

Nootropics for muskelvekst!

Noottropics er en substans/tilskudd som øker den kognitive funksjonen og læringsevnen vår. Nootropics omtales gjerne som “smart drugs” og “kognitive boostere”, og har blitt brukt i ulike former i lang tid. Mest sannsynlig har du inntatt en eller annen form for nootropics uten at du selv er klar over det, for koffein regnes nemlig som en nootropis.

Disse stoffene kommer i varierende styrkegrad og i ulike former. Hvis du har sett på utvalget av kosttilskudd i butikker som Proteinfabrikken, Gymgrossisten, Kost 1, etc., så har du kanskje sett produktet acetyl-L-carnitine? Eller ALCAR? Acetyl-L-Carnitine kalles også gjerne “den lærende nevrotransmitteren”.

karnitin
Tunge løft krever ikke bare en sterk fysikk, men også maksimal konsentrasjon og aktivering av nervesystemet. En godt karnitin tilskudd kan bidra til å skjerpe nervesystemet og konsentrasjonen slik at du klarer å løfte mer.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

En multifunksjonell aminosyre

ALCAR er en naturlig forekommende aminosyre som krysser blodbanen i hjernen der den når sin maksimale plasmakonsentrasjon etter om lag tre timer. Virkestoffet er regnet for å ha flere gunstige fordeler, og det er en rekke forkningsrapporter som støtter opp om det. Noen av effektene er blant annet:

  • Økende energiproduksjon i mitokondriene, som igjen booster både fysisk og mental energi i flere timer.
  • Forbedrer reaksjonstiden, fokuser, humøret og læringsevnen.
  • Forbedrer taleevnen.
  • Øker glukose- og kreatin nivået i hjernen (disse avtar etterhvert som vi eldes).
  • Beskytter cellene mot ødeleggelse fra alkohol.
  • Stimulerer hjernecellene og oppfordrer de til å danne flere forbindelser til andre nevroner.
  • Forbedrer læreevnen.
  • Motvirker depresjon.

 

Øker fettforbrenningen og energinivået

L-Karnitin spiller også en viktig rolle i omdanning av fett til energi. Karnitin inngår direkte i cellene mitokondrier (energikraftverket i kroppen) der fettforbrenningen skjer. Mitokondrier omdanner næringen vi får i oss gjennom kosten til energi som kroppen kan nyttiggjøre seg av, og karnitin fungerer som transportør av fett til mitokondriene.

Fett er kroppens foretrukne energikilde, uavhengig om kroppen er i aktivitet eller hvile. Hard trening redusere karnitin nivået og bremser derfor fettforbrennings prosessen. Ved å bruke et godt kvalitets tilskudd kan du motvirke denne reduksjonen og opprettholde en normal fettforbrenning og energiproduksjon.
Nøyaktig hvordan karnitin virker, er fremdels ikke kjent. Men, det er tydelig at det øker nivået av norepinefrin- og serotonin nevrotransmittere som spiller en avgjørende rolle for både humøret og hjernefunksjonen. Det ser også ut til at karnitin direkte styrker den nevrale overføring ved å stimulere synapsen (overgangen mellom to nerveceller der et nervesignal kan overføres fra en nervecelle til en annen).

Konklusjon

L-Carnitine (karnitin) har lenge blitt brukt som et “slankemiddel” på grunn av sin evne til å opprettholde fettforbrenningen og et jevnt energinivå i kroppen, og mange har rapportert om svært positiv effekt av karnitin tilskudd. Det som er overraskende og positivt, er at karnitin tilskudd også er svært effektivt for å øke den mentale energien, og at det kan gjøre oss mer konsentrert og bedre til å gjennomføre nye øvelser.

En god anbefaling er Muscletech Platinum 100% Carnitine.

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer