benkpress med manualer
196
0

Klarer du å gjennomføre denne testen har du grunn til å slå deg selv på brystet og å være stolt. Prøv 100/50 testen og finn det ut nå!

Du bør være i stand til å løfte 5 repetisjoner for hver side med 50% av kroppsvekten din. For en person på 100kg, vil dette tilsvare en manual på 50kg.

Før du kontrer med faktumet at du allerede løfter din egen vekt i benkpress med manualer, så bør du lese videre. Benkpress med manualer og enarms benkpress med manualer er nemlig to helt forskjellige øvelser. I en benkpress vil du enkelt kunne slippe unna med juks og dårlig teknikk.

benkpress med manualer
Klarer du allerede å løfte din egen vekt i benkpress med to manualersamtidig? Da bør du teste hvor mange ganger du klarer å løfte 50% av egen kroppsvekt med kun en manual!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Når du klarer å løfte effektivt of med perfekt teknikk, så vil gevinsten komme i form av økt styrke, bedre fordeling av muskelmasse og bedre helse.

Enarms benkpress med manualer avslører enhver form for svakheter og gir deg umiddelbart tilbakemelding om hvilken side du bør jobbe mer med. Når du vet dette vil du også være i stand til å trene hver side uavhengig av hverandre, slik at du kan trene opp svake punkter som enten skuldre, bryst eller triceps. Som en bonus vil det unilaterale tvinge deg til å engasjere kjernemuskulaturen for å stabilisere overkroppen slik at du ikke faller av benken.

 

Klarer du det ikke?

Ta en kort pause fra benkpress med vanlig vektstang, tørk støvet av manualen, og start med å løfte benkpress med en og en arm. Utfør øvelsen meg en arm, eller alternerende (en og en side) for hver repetisjon. Fokuser på å holde igjen vekten i den eksentriske fasen (når du senker ned), og gjerne ta en pause halvveis ned og opp i bevegelsesbanen for å øke tiden under spenning.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer