hypertrofi muskelvekst
113
0

Du MÅ løfte tungt dersom du skal bygge muskler, men du må ikke løfte tungt hele tiden. Prøv halveringsmetoden for effektiv muskelvekst!

Vi har tidligere skrevet om hvordan droppsett effektivt kan bidra til raskere muskelvekst dersom du bruker det riktig. I denne saken kan du også lese om hvorfor droppsett er så effektivt, men likevel så vondt.

Droppsett kan gjennomføres på flere ulike måter, men alle har til felles at du forsetter å gjennomføre en øvelse med lettere vekter umiddelbart etter at du har nådd muskulær utmattelse på et tyngre sett vekter. Metoden vi tar for oss i denne artikkelen gjør at du kommer til å løfte lettere vekter enn det du har gjort på lang tid, men likevel vil du kjenne det brenne i musklene, og resultatene vil raskt bli synlige.

hypertrofi muskelvekst
Halveringsmetoden er en effektiv metode fo rå oppnå muskelvekst. Du kommer til å bli sjokkert over hvor tungt det kan være å løfte lette vekter!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.


Halveringsmetoden

Denne metoden kalles også for 50% droppsett. Etter ditt siste sett i en bestemt øvelse, skal du umiddelbart droppe 50% av vekten, gi deg selv 15 sekunder med hvile, og deretter løfte så mange repetisjoner du klarer til utmattelse. Gjenta denne prosessen en gang etter det første 50%-settet.

Ved å halvere vekten du løfter, vil vekten i det siste droppsettet til slutt nesten være latterlig lav, men ettersom du skal løfte denne vekten til utmattelse vil du raskt merke at det overhodet ikke er lett. Musklene er i konstant spenning, og du fremprovoserer en enorm muskelpump!

 

Eksempel på økt:

Avslutt en vanlig treningsøkt med følgende:

  • Droppsett 1: 80kg til utmattelse
  • Droppsett 2: 40kg til utmattelse

 

 

Kilde
Bach, Erik. (2018). Tip: The halving method for hypertrophy. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer