knebøy
112
0

Trenger du en ny øvelse i treningsprogrammet som gjør veien til større lår lettere? Prøv denne varianten av knebøy.

Denne øvelsen skal ikke erstatte noen andre øvelser som du allerede har på programmet, men du skal bruke den som en finisher, altså en siste øvelse som du kjører på slutten av en treningsøkt. Øvelsen tar ikke mer enn 2 minutter, og du får virkelig kjørt deg både fysisk og mentalt. Den setter både viljestyrke og utholdenheten på en real test!

Slik gjør du det

 

Stå med beina i skulderbredde avstand og med hendene bak hodet. De neste 2 minuttene skal du gjøre dette:

  • Første 15 sek: Gjennomfør så mange knebøy som mulig.
  • Neste 15 sek: Holde posisjonen i en kvart knebøy stilling.
  • Neste 15 sek: Hold posisjonen i en halv knebøy stilling.
  • Neste 15 sek: Hold posisjonen i 3/4 knebøy stilling.
  • Neste 15 sek: Gå tilbake til posisjonen for en halv knebøy.
  • Neste 15 sek: Hold posisjonen i en kvart knebøy stilling.
  • Siste 15 sek: Utfør så mange knebøy som mulig.
  • Total tid: 2 minutter

Dette må du huske på:

Hendene skal holdes bak hodet- ALLTID! Dersom hendene dine forlater baksiden av hodet betyr det ikke annet enn at du mangler styrke i beina eller bevegelighet i øvre del av ryggen for å fullføre bevegelsen.

Hold brystet hevet høyt og oppretthold en rett rygg gjennom de to minuttene som øvelsen varer. Krummer du ryggen har du mislyktes.

Den tyngste delen av øvelsen er stadiet der du går fra en 3/4 knebøy stilling og tilbake til en halv knebøy stilling. Du skal for all del unngå å reise deg opp mellom disse stadiene av øvelsen. Gjør du det, så har du feilet. Da må du trene mer!

Kilde
Kuster, TJ. (2018). Tip: The terrible two squat challenge. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer