curcumin
155
0

Kjenner du til krydderet gurgemeie? Dette krydderet virkestoffet curcumin- en antioksidant som viser seg å være mye mer verdt enn du antagelig er klar over.

Forskere fra hele verden har latt seg fascinere av curcumin, en kraftig antioksidant som finnes i krydderet med det lite fengende navnet “gurkemeie”. De fleste av oss forbinder nok gurkemeie med et rimeligere alternativ til safran-krydderet- et svært kostbart krydder som brukes blant annet til å sette gul-farge på lussekatter i juletiden.

 

Virker på “alt”

Det finnes ingen vidundermiddel som virker på alt. Noe er bra for ledd og skjelett, noe annet er best for musklene, og enda noe annet virker inn på immunforsvaret. Men hva med curcumin? Dette stoffet har vist seg å være et svært potent smertestillende middel med antiinflammatoriske egenskaper. Av andre potensielle egenskaper kan vi nevne følgende:

  • Øke testosteronnivået.
  • Bidra til å opprettholde skjelett og tenner.
  • Vedlikeholde muskler og ledd.
  • Normal muskelfunksjon
  • Styrke immunforsvaret.
  • Øker absorpsjonen og utnyttelsesgraden av kalsium og fosfor.
  • Kan motvirke prostatakreft.
  • Kan redusere kroppsfett.
  • Motvirke Alzheimer, revmatisme, kreft og allergier.

Nyere forskning viser også at curcumin kan ha positive egenskaper på treningen ved at det bidra til økt muskelfunksjon, økt energitilførsel, og at musklene restituerer raskere.

curcumin
Curcumin utvinnes fra gurkemeie. Det har vist seg å ha svært mange positive egenskaper og er en usedvanlig kraftig antioksidant.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Problemet med curcumin

Curcumin utvinnes fra gurkemeie og har svært lav biotilgjengelighet, som betyr at det  er svært vanskelig å ta opp i kroppen. Til tross for at du spiser store mengder curcumin gjennom maten, så er lite svært begrensende mengder som taes opp i kroppen. Gurkemeie inneholder heller ikke mer enn 3-5% curcumin, så totalt sett er mengden du får i deg forsvinnende lite. Av den grunn finnes det kosttilskudd med konsentrerte mengder curcumin slik at du har mulighet til å utnytte noen av de potensielle egenskapene. Utfordringen er å velge riktig kosttilskudd.

For best mulig effekt skal du se etter et kosttilskudd som inneholder minimum 90% curcumin (den aktive virkestoffet). I tillegg er det viktig at det inneholder noe som øker biovitaliteten, altså evnen til å absorberes av kroppen. Et av de vanligste midlene for dette er piperine (sort pepperekstrakt). Piperin øker absorpsjonsevnen med hele 2000%!

Anbefaling av curcumin:

Vitaprana Curcumin

 

  • Økologisk gurkemeieekstrakt i kapselform
  • 95 % kurkumin
  • Sterke antiinflammatoriske og antioksidante egenskaper
  • Fremmer sunt blodsukkernivå
  • Beriket med svart pepper-ekstrakt – gir bedre opptak!
DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer