push-ups
205
0

Denne øvelsen er ikke for nybegynnere, men dersom du er over det stadiet, vil denne øvelsen gjøre det brutalt sterkere!

Push-ups kombinert med tilstrekkelig belastning er en av de tryggeste og beste øvelser for styrke i overkroppen. Øvelsens naturlige bevegelsesmønster gjør også at vi kan legge til ekstra vekt og gjennomføre øvelsen med eksentrisk overvekt (senke en tyngre vekt en du klarer å løfte) for å øke treningseffekten ytterligere.

 

Eksentrisk vektet push-up

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

I videoen over viser NFL utøveren Michael Montero hvordan du kan gjennomføre en eksentrisk vektet push-up med stige push-up teknikk.
Den totale vekten (inkludert kroppsvekt) på den eksentriske delen er 226kg (500lbs), mens vekten på den konsentriske delen er 181kg (400lbs).

Få hjelp av en partner til å plassere en manual, kettlebell eller sandsekk på ryggen din under den eksentriske fasen av øvelsen, og få han/hun til å fjerne den umiddelbart før du gjennomfører en eksplosiv konsentriske fase.

Å gjennomføre push-ups med denne teknikken vil ikke bare være effektiv trening for brystmusklene, men også for skuldre, triceps, kjerne- og stabiliseringsmuskler i ryggen ettersom du i praksis holder kroppen i en posisjon tilsvarende en tung planke.

 

Kilde
Seesman, Joel. (2018). Tip: The crusher push-up. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer