cobra pulldown
370
0

Hvor ofte kjenner du at du virkelig trener latissimus (den brede ryggmuskelen)? Denne øvelsen gjør noe med det! Prøv Cobra Pulldown.

Enten du ikke har trent rygg nok til å kjenne at du i det hele tatt har denne muskelen, eller om du ikke får til å trene den, så er Cobra Pulldown en glimrende øvelse for å booste både muskelvekst og muskelstyrke i ryggen! Cobra Pulldown tillater et nye større bevegelsesutslag enn vanlige pulldown.

På grunn av stillingen hvor hendene hviler i utgangsposisjonen (omtrent rett over hodet), må latissimus trekke seg sammen fra en langt mer utstrakt posisjon. Ved å bruke kabel og et enkelthåndtak, vil også albuen kunne bevege seg friere.

Slik utfører du Cobra Pulldown

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

  1. Still deg litt foran en kabelmaskin og “lås opp” skulderbladene mens du holder tak i håndtaket med utstrakt arm.
  2. Senk skulderen og trekk nedover med latissimus. Husk å holde albuen på linje med håndleddet og ikke bak det.
  3. Ved bunnstilling, klem sammen latissimus så hardt du klarer. Slipp håndtaket rolig og kontrollert tilbake å gjenta øvelsen.

Kilde
Boyce, Lee. (2016). Tip: Do the Cobra Pulldown for lats. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer