muskelvekst alternative treningsmetoder
91
0

Hvor vanskelig trenger egentlig styrketrening å være for å kunne bygge muskler? Denne enkle metoden sørger for både muskelvekst og økt styrke!

For nybegynnere kan styrketrening fortone seg som både vanskelig å demotiverende, men sannheten er at styrketrening er veldig enkelt. Til tross for at også vi ukentlig publiserer artikler med tips til alternative treningsformer og øvelser for å bygge større muskler, så handler styrketrening i bunn og grunn om tre ting: kontinuitet, progresjon, variasjon.

Heldigvis vil du som nybegynner ha mindre behov for variasjon i treningen enn en som har trent styrke jevnlig i 2-3 år eller kanskje enda lengre. Så lenge du tørr å utfordre kroppen din (musklene) ut over deres nåværende kapasitet, så vil du mest sannsynlig oppleve en økning i muskelvekst. Av den grunn kan du med rette glede deg over at du kan trene styrke både enkelt og effektivt, og samtidig ha en stor fremgang i fysikken.

 

8-12-8 metoden

8-12-8 metoden er enkel. Svært enkel. Blir du skremt av denne, så anbefaler vi deg å skru av selv barne TV når det går på NRK på ettermiddagene. Metoden går enkelt og greit ut på å ta i bruk de enkleste prinsippene i styrketreningen.

“Plukk opp en vekt og gjennomfør et gitt antall reps. Neste uke, utfør enda flere repetisjoner med den samme vekten. Gjør dette med en velbalansert sett med øvelser. Gjør dette om igjen og om igjen over flere år, og du vil bli både større og sterkere. Så enkelt”.

muskelvekst alternative treningsmetoder
Følg de enkleste prinsippene i treningen, og du vil oppleve en jevn fremgang i både muskelvekst ot muskelstyrke.

Slik gjør du det:

  • Velg en vekt du klarer å løfte 8 repetisjoner.
  • Neste uke, forsøk å utføre flere enn 8 reps.
  • Når du klarer å utføre 12 reps, øk motstanden til du ikke klarer mer enn 8 reps.
  • Gjenta til du blir stor og sterk!

Hvis du følger denne fremgangsmåten i 80-90% av treningen din det første året med styrketrening, så vil du 99% sikkert oppleve en stor fremgang i muskelstyrke og muskelmasse. Inkluder store flerleddsøvelser som trener flere muskelgrupper på en gang.

  • Knebøy
  • Strake markløft
  • Nedtrekk med underhåndsgrep
  • Barbell Row med T-Bar
  • Incline Dumbell Press
  • Benkpress
  • Skulderpress (både med manualer og stang)

Du kan med fordel legge inn noen enkle varianter av curls og triceps øvelser, alternativt noen varianter an push-ups, dips og chin-ups.

Fortsett, og resultatene vil komme

Det finnes ingen magisk trylleformel som gir deg muskler bare ved å knipse. Den sikreste veien til store og sterke muskler er å følge treningens grunnprinsipper. Velger du 8-12-8 metoden, har du krysset av på alle punktene, og du vil være på god vei mot en sterkere og veltrent kropp.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer