big 50 treningsmetode
87
0

Har treningsfremgangen stagnert og du blir ikke sterkere samme hvor mye du trener? Prøv “Big 50” 

Big 50 er et så stilig navn på en treningsmetode at det er nesten nok til å gjennomføre en økt alene! Metoden er svært enkel og kan benyttes på nesten alle øvelser.

 

Big 50

big 50 treningsmetode
Big 50 er en enkel, effektiv og moro treningsmetode som kan sette fart på muskelveksten.

Slik gjør du det:

  1. Velg en øvelse og en vekt som er så tung at du klarer å løfte den 25 ganger på ett sett.
  2. Etter å ha gjennomført de 25 første repetisjonene, ta en 15 sekunder lang pause, og trekk pusten dypt.
  3. Fortsett med å presse ut noen få ekstra repetisjoner inntil du når utmattelse. Ta deretter nye 15 sekunder pause.
  4. Fortsett med dette helt til du nåt totalt 50 reps.

I teorien vil repetisjonsmønsteret ditt se ut som noe som dette: 25, 8, 6, 5, 3, 3 = 50. Hvis du virkelig ønsker å kjøre deg selv hardt, kan du forsøke å nå 70 eller 100 reps med 20 sekunders pauser istedenfor 15 sekunder.

Ha som mål, uansett om du gjennomfører 50 eller 100 reps, å gjennomføre alle repetisjonene i løpet av 6 sett eller mindre. Kroppsbyggere eller andre med mål om muskelvekst vil ha god effekt av å bruke en vekt som er 75% av 10RM (den tyngste vekten du klarer å løfte 10 repetisjoner).

En annen metode for å intensivere treningen er å redusere pausene til 6 sekunder istedenfor 15 sekunder. Men, det viktigste er at du først klarer å nå 50 GODE reps før du begynner med kortere pauser eller flere reps.

 

Kilde
Weis, Dennis. Tip: Smash plateaus with “big 50” sets. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer