777
0

For lave nivåer av testosteron kan føre til redusert muskelmasse, dårlige prestasjonsevne og nedsatt lyst. Her forteller vi deg hvordan du kan øke testosteronnivået ved å gjøre endringer i kosthold/trening, slik at du slipper å bruke testosteronbehandling.

Et hard treningsprogram og stram kostholdsplan kan gjøre deg slank, men det er ikke sikkert det gjør godt for helsa. Mange utøvere tar treningen hakket for langt, og ernæringen litt for stramt. På kort sikt vil ikke denne kombinasjonen føre til annet enn muskelvekst og redusert fettprosent, noe man gjerne ønsker når man starter å trene. Det alvorlige er det som kan oppstå på lang sikt, nemlig hormonforstyrrelser.

Forskning har vist at høy-volum trening kan føre til en alvorlig reduksjon i testosteron, et hormon som er nødvendig for å bygge muskler. Testosteron har også flere andre viktige oppgaver, og er viktig for selvfølelsen og at du skal føle deg vell. Et godt eksempel på hva mangel på testosteron over tid kan gjøre med kroppen er det som skjedde med USA sin raskeste maratonløper, Ryan Hall. Hall trakk seg nylig tilbake fra maratonløpingen etter at han i en lengre periode hadde lidd av kronisk utmattelse som følge av mange års hard og intensiv trening. Selv om du ikke løper maraton, så kan du risikere å ende opp i samme situasjon som Hall dersom du ikke balanserer trening og kosthold riktig. Det er mye du selv kan gjøre for å opprettholde et sunt testosteronnivå, og det beste er at du kan gjøre det selv uten medisinske eller kjemiske virkemidler.

Den beste måten å behandle mangel på testosteron på er å gjøre det uten bruk av medisinske preparater.

Hva er testosteron?

Testosteron er et steroidhormon som utskilles fra testiklene og som utspiller sin viktigste rolle i reproduksjonen. Testosteron er også viktig for å bevare den seksuelle driften og lysten, og ikke minst proteinsyntesen som er avgjørende for å kunne bygge nye muskler, bevare allerede opparbeidet muskelmasse, samt å sørge for god beintetthet. På samme måte som at testosteron er avgjørende for seksuell drift og muskelvekst, kan mangel på testosteron (hypogonadism) føre til en rekke uønskete effekter. Mangel på seksuell drift, infertilitet, lav beinmargstetthet, redusert muskelmasse og nedsatt styrke er noen av de. I tillegg vil man gjerne føle seg energiløs, slapp og deprimert.

 

Testosteronbehandling er ikke den beste løsningen

Som en følge av bekymringen rundt nedsatt seksualdrift, erektil dysfunksjon og slapphet, velger noen menn å gå til testosteronbehandling (også kjent som androgen-erstatning) for å øke nivået av testosteron i kroppen. Behandlingen kan bestå av kosttilskudd, kremer, geler, injeksjoner, en type testosteron-”plaster” og piller.

Det er viktig å forstå at ikke alle problemer kan løses ved hjelp av denne type behandling. Når du inntar et supplement eller et produkt for å øke mengden av noe kroppen allerede skal sørge for selv (som testosteron), kan dette ha negativ påvirkning på kroppens evne til å produsere det selv for framtiden. Bruk av produkter for å øke nivået av testosteron kan føre til redusert sperm produksjon, som igjen kan påvirke fertiliteten.

Testosteronbehandling kan være et godt alternativ for de som virkelig trenger det, blant annet av medisinske årsaker. Det skal likevel ikke regnes som en form for quick-fix for alle problemer som et redusert nivå av testosteron kan frembringe. En undersøkelse fra 2001 viste at store doser av testosteron hadde god effekt på å øke muskelmassen, men ingen positiv effekt på økt seksuell drift. I tillegg er det alltids en risiko for å teste positivt på dopingprøver. Til tross for hypogonadisme er et anerkjent tilstand, tillater WADA (verdens anti-doping byrå) bruk av testosteron supplementer, kun dersom tilstanden skyldes genetisk anormalitet, eller annen medisinsk forklaring.

 

Behandling for lavt testosteronnivå: Spis mer!

Dette burde være en god nyhet for alle som sliter med for lavt nivå av testosteron. Selv om det trengs mer forskning på området, ser det ut til at problemet med for lavt testosteronnivå for mange kan løses ved å spise mer, og ved å kontrollere det fysiske aktivitetsnivået.

En annen studie så på mulige årsaker til lave nivåer av testosteron hos en gruppe svært aktive menn. Resultatene viste at menn som led av hypogondal tilstand og som løpte mer enn 40 mil ukentlig, ikke inntok flere kalorier enn normalt sedate menn til tross for at de forbrente mer enn 1000 kcal mer daglig. For denne gruppen ville et økt inntak av kalorier hatt en svært positiv effekt på testosteronnivået.

Mat som er rik på vitamin B, som for eksempel avokado og banan, er med på å regulere testosteronproduksjonen.

Dersom du lider av unormalt lave testosteronnivået, bør du først være klar over om kostholdet står i stil med aktivitetsnivået ditt. Dette kan kreve at du regner ut inntaket av karbohydrat, proteiner og fett, samt at du holder oversikt over de daglige treningsøktene dine. Bruk gjerne en kostholdsrådgiver dersom du trenger hjelp.

 

Hva gjør du dersom du har lavt testosteronnivå?

Mistenker du at du lider av for lavt testosteronnivå, bør du gjøre som nevnt over; øk kaloriinntaket og reduser treningsmengden.. Hvis dette ikke hjelper bør du kontakte lege. Medikamentet enklomifencitrat, er kun tilgjengelig på resept, men har vist seg å øke testosteronnivået uten å redusere sædproduksjonen eller fertiliteten hos enkelte individer. Det regnes også som en sikrere form for behandling enn testosteronbehandling, som har vært koblet til alvorlige bieffekter som blant annet hjerteinfarkt og blodpropp.

Det smarteste du kan gjøre dersom du mistenker at du sliter med for lite testosteron, er å ta de enkleste formene for behandling først, og deretter gå gradene. Dette betyr enkelt og greit at du starter med økt inntak av kalorier, reduserer treningen og om dette ikke hjelper, oppsøker lege for videre veiledning.

 

Kilder
Hooper, David (2017). Is Exercise Lowering Your Testosterone. Bodybuilding.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer