Test: Suunto 5

Suunto 5 test
96
0

Suunto 5 er arvtageren til den populære Suunto Spartan Trainer og viser at finnene er på riktig vei med sine nye pulsklokker.

I 2017 lanserte Suunto modellen Suunto Spartan Trainer. Denne modellen var i motsetning til Suunto Spartan Ultra en relativ sliten og kompakt klokke med mange av de viktigste funksjonene som var til stede på toppmodellen, men til en mye lavere pris. I sommer ble modellen erstattet med Suunto 5, finnenes siste tilskudd til pulsklokke-familien, og som navnet på klokka antyder, bygger den videre på navneserien Suunto startet med da de i fjor sommer lanserte den nåværende toppmodellen Suunto 9 (Baro).

 

Kompakt, elegant og røff

Suunto 5 er en kompakt klokke som pakker mye funksjonalitet inn i en liten kropp. Klokkehuset er laget i forsterket polykarbonat, bezelen av rustfritt stål og glasset i forsterket mineralglass. Klokken kommer i flere lekre farger og er lett å bruke som en hverdagsklokke uten at den oser “høy puls”. Reimen er laget i silikon, men er ikke utskiftbar som for Suunto 9.

Vekten er på 66g, mens den tidligere Spartan Trainer veide 56g med polyamide betel, og 66g med stål bezel. Den kompakte formen gjør at klokken ligger svært godt på håndleddet.

suunto 5 test
Suunto 5 kommer foreløpig i syv ulike fargekombinasjoner.

Intelligent batteristyring

Suunto 5 kommer med intelligent batteristyring, som betyr at klokken lærer seg hvordan du bruker klokken og sørger for å minne deg på å lade klokken før du skal ut på trening. Suunto 5 bruker nemlig treningshistorikken din til å forstå når du primært bruker å trene. Kjører du fast langtur på søndag og klokken har lite batteri lørdag kveld, så gir klokken deg beskjed om at det er på tide å lade. Suunto 5 vil også automatisk skru av strømkrevende funksjonerdersom batteriet begynner å gå mot slutten. For eksempel kan klokken automatisk redusere oppdateringsfrekvensen (samplingraten) på GPS og HR når du løper, for å unngå at du går tom for batteri underveis. Istedenfor at du at klokken går tom med 5km løpetur igjen, så skifter klokka til lavere oppdateringsfrekvens for GPS og HR slik at den varer økta ut.

Uansett er batteritiden veldig god til å være en så kompakt klokke – 7 dager i smartklokkemodus med 24/7 sporing og smartvarsler, 20 timer i beste GPS-modus og opptil 40 timer i utvidet modus.

Suutno 5 test
Suunto 5 leverer imponerende batteritid for en så kompakt klokke. 20 timer i beste sporingsmodus, 40 timer i ultra-modus.

 

Treningsfunksjoner

Suunto 5 tilbyr over 80 ulike aktivitetsprofiler å velge mellom, og finner du ikke noe som passer aktiviteten du bedriver, kan du enkelt opprette din egen aktivitetsprofil. Det ikke mulig å endre på noen av de forhåndsinstallerte profilene, så dersom du ønsker å opprette en ny aktivitetsprofil, må du gjøre det fra skratsj. Heldigvis er dette fort gjort og veldig enkelt å gjøre. Suunto 5 støtter hele 7 ulike datafelter per side, så her kan du få plass til det aller meste av informasjon på ett eller to skjermbilder. En annen stor fordel er at klokka støtter multisportmodus som gir deg mulighet til å endre sportsmodus underveis i en økt.

Suunto 5 støtter intervallbasert trening som gjør det enkelt å sette opp ferdigprogrammerte programmer på klokka slik at klokka kan guide deg gjennom treningen. Du får ikke mulighet til å tilpasse intervallene i like stor grad som på Garmin-modellene, for du må holde deg til rammene som Suunto allerede har satt. Klokken støtter kompatible Bluetooth-sensorer som Foot Pod (løpskadens), hastighets- og kadenssensor til sykkel, og ikke minst Watt-måler. Akkurat dette er ren bonus fra Suunto, spesielt med tanke på klokkas relativt beskjedne pris.

Suunto 5 passer utmerket for alle som liker å trene svømming, og er en super treningspartner i svømmebassenget der den holder oversikt over antall bassenglengder du har tilbakelagt, og hvor effektivt du svømmer (SWOLF). Den viser også distansen du svømmer ved utendørs svømming.

Restitusjonstid

Nytt for Suunto 5 er de avanserte trenings- og restitusjonsfunksjonene klokken har fått i samarbeid med helsegiganten Firstbeat. Etter hver treningsøkt gir klokken deg en tilbakemelding på hvor lang restitusjonstid den gitte treningsøkten krever før du er 100% restituert. Hvor godt dette stemmer vil nok variere fra person til person, og det er også vanskelig å vite med seg selv når man faktisk er 100% restituert – mange vil jo normalt gjennomføre en ny treningsøkt uten problemer selv om kroppen kanskje bare er 80% restituert etter forrige treningsøkt.

Personlige treningsprogrammer og adaptive treningsprogram

Suunto 5 har fått et par nye og spennende funksjoner som vi aldri tidligere har sett på en Suunto klokke, men som både Polar og Garmin har tilbydd i flere år. Suunto gir deg nå muligheten til å følge ferdiglagde treningsprogrammer (7 dagers treningsplan) som lastes direkte inn på klokke slik at den holder oversikt over hvilke dager du skal trene/hvile, hva du skal trene, intensiteten du skal trene i, og om du trener for lett/hardt underveis i økta. Treningsplanene settes sammen gjennom en kombinasjon av råd fra treningseksperter og den pågående analysen som gjøres av treningstilstanden din gjennom treningsøktene du registrerer på klokka. I tillegg benyttes informasjon fra treningshistorikken din, VO2-maks og dine personlige mål og ønsker.

Suunto 5 test
Treningsplanene gjør det enkelt å få kontroll på treningen, og alt synkroniseres til klokka slik at den passer på når du skal trene, hvor lenge og hardt du skal trene, og om du trener i riktig sone under hver enkelt økt.

Suunto har også integrert en funksjon de kaller “adaptiv treningsguide“. Den adaptive treningsguiden er en justerbar treningsplan som skal hjelpe deg å komme i bedre form. Du kan selv velge formålet med treningen, om det er å “opprettholde”, “forbedre” eller “booste” dagens form. Deretter legger klokken opp en plan for hvordan du skal trene den kommende uke, og på slutten av uken får du tilbakemelding på hvordan du ligger ann i forhold til planens formål.

Dette er en nyttig og motiverende funksjon for alle som ønsker å komme i gang med litt mer strukturert trening, og som kanskje ønsker å forbedre dagens treningstilstand. I motsetning til Polar og Garmin sine treningsprogrammer, så gir Suunto deg kun 7-dagers treningsplaner, og er nok ikke like godt myntet på de som ønsker å følge et mer fast treningsprogram som strekker seg over flere uker eller måneder, eller som har som formål å hjelpe deg til å løpe en bestemt distanse som 5km, 10km, 21km eller 42 km. Likevel, Suunto er på rett vei, og vi ser ikke bort fra at de kommer til å utvide denne funksjonen i fremtidige oppdateringer.

GPS og outdoor-funksjoner

Suunto 5 leverer kort og godt stabile og nøyaktige GPS-målinger. Suunto benytter ikke kun GPS, men støtter og GLONASS, Galilieo og QZSS for best mulig presisjon. Dette bidrar til at klokken raskere finner satellitter den kan benytte for å fastslå posisjonen din, og ikke minst gir det mer nøyaktige målinger.

Suunto 5 mangler barometer og vil ikke gi like presise høydemålinger og totale antall høydemeter som f.eks. Suunto 9 Baro eller Suunto Spartan Sport Wrist HR Baro, men den er likevel mer enn nøyaktig nok til å gi deg en god oversikt over høydemetrene dine.

Som outdoor-klokke fungerer den overraskende godt. Før du starter en treningsøkt (eller underveis i en økt) er det enkelt å velge om du ønsker å navigere til et POI (point of interest) du allerede har lagret, om du ønsker å følge en rute du har registrert tidligere, eller om du vil følge en rute som du har lagt inn på klokke gjennom Suunto-appen. Når du bruker navigeringsfunksjonen vil klokken vise deg en skjermbilde med såkalte “brødsmuler”. Her er ruten du skal følge tegnet inn som en stiplet linje som er enkel å navigere etter.

Suunto 5 test
Navigasjonen skjer i form av brødsmulesporing. Her er det enkelt å se ruten som ligger foran deg, hva du har tilbakelagt, og hvor du befinner deg underveis på ruta.

Heatmaps – favorittfunksjonen!

Heatmaps er et fantastisk verktøy som viser de mest populære rutene som er registrert blant Suunto-brukere over hele verden. Rutene er basert på millioner av registreringer, og nye ruter kommer til hver dag. Du har også mulighet til å planlegge dine egne ruter ved hjelp av detaljerte topografiske kart, og deretter enkelt overføre de til klokken via Suunto appen. Det geniale med denne funksjonen, er at i motsetning til nesten samtlige ruteplanleggere på markedet, så følger Suunto-appen automatisk stien som er avmerket på kartet. Dette gjør oppregningen av ruten i appen fantastisk lettvint! Det blir også mye enklere å inspirerende å utforske nye områder.

Når du har trykket på et “start” og “stopp” punkt, og eventuelt lagt inn noen mellompunkter, trykker du “avslutt”, og appen tegner opp ruta for deg. Du får også  oversikt over total avstand og antall høydemeter og estimert varighet for ruten (du kan justere gjennomsnittshastigheten selv). Via et par enkle tastetrykk deler du ruten trådløst til klokken. Når du så ønsker å følge ruten, kan du enten velge å følge den under profilen “navigasjon” eller i en aktivitetsprofil. Førstnevnte vil stort ett vise deg veien og ikke lagre turen som en treningsøkt, mens velger du å følge ruten gjennom en av aktivitetsprofilene, enten det er sykkel, løp, ski eller gange, så blir hele turen registrert som en treningsøkt.

 

Under ser du skjermbilde av Heatmaps i Suunto appen.

Android brukere kan i tillegg glede seg over en funksjon som ikke iOS brukere har- foreløpig. Under “kart”-tjenesten er det på Android mulig å se andre treningsøkter som er registrert i samme område, noe som ikke er mulig på iOS. Legg merke til forskjellen på bildene under.


Suunto appen

Det første du bør gjøre når du har skaffet deg en Suunto klokke er å laste ned Suunto App fra App Store eller Google Play. Denne appen er helt avgjørende for at du skal få synkronisert klokken din med mobilen, motta smartvarsler, laste opp treningsøktene dine, laste inn ruter på klokken, oppdatere programvaren på klokken, osv.. Appen gir deg oversikt over treningshistorikk, skritt, kalorier, søvn, og alt annet som måles av klokken. På bakgrunnen av treningen din estimeres det er individuelt kondisjonsnivå (VO2-maks) og et estimat for “fitness age”. Fitness age er noe så enkelt som at klokken forteller deg din fysiologiske alder ut fra hvordan kondisjonstallet ditt ser ut. Enkelt forklart: “Jo høyere VO2-maks, desto lavere Fitness Age”.

Suunto 5 test
Klokka bruker informasjonen fra treningshistorikken din samt dine brukeropplysninger som vekt, høyde, alder, etc., til å estimere et VO2-maks og en Fitness Age (fitness alder).

I Suunto appen får du også mulighet til å legge til egne aktivitetsprofiler og å opprette nye ruter som enkelt overføres til klokken. Det som forvirrer mange er det gode gamle Movescount-appen som Suunto brukte på tidligere klokker. Movescount var i utgangspunktet en webtjeneste som i utgangspunktet fungerte som en forløper til dagens Suunto-app, men i det Suunto lanserte den nye appen, ble ikke treningsøktene dine fra den gamle webtjenesten automatisk overført til den nye appen. Det har skapt en del frustrasjon blant Suunto-brukere og det har vært vanskelig å vite hvilken app man skal forholde seg til. Suunto er i ferd med å fase ut Movescount fullstendig, og det jobbes med å overføre filene fra den gamle tjenesten til den nye Suunto appen. For en stor del av brukerene har dette allerede blitt gjort, og da vil alle de tidligere registrerte øktene dine være tilgjengelig i Suunto appen.

Suunto-appen er uansett enkel og oversiktlig. Her får du egentlig fem valg:

  • Hjemskjerm: Viser oversikten over den siste ukens aktiviteter.
  • Dagbok: Mer detaljert oversikt over alle aktivitetene dine. Her får du alt du trenger av informasjon, enten det er distanse, hastighet, høyde, puls, kalorier, søvn, etc..
  • Leaderboard: Konkurrer du mot noen av vennene dine? I så fall kan du enkelt se hvordan du ligger ann.
  • Kart: Opprett nye ruter, eller oppdag nye ruter. Her finner du også Suunto Heatmaps.
  • Profil: Her kan du endre profilen din, koble til 3.parts tjenester som Suunto, Endomondo, TrainingPeaks, SportTracks, etc.

Suunto-appen er veldig oversiktlig og enkel i bruk. Android versjonen fungerer faktisk litt bedre iOS utgaven. Under “kart”-tjenesten på Android får du mulig til å se andre treningsøkter som er registrert i samme område, noe som dessverre ikke er mulig i iOS.

En liten ting som kan være frustrerende er at klokka automatisk begynner å synkronisere med appen i det du åpner den. Det er forsovet en bra ting, men det gjør at du ikke får gått inn i for eksempel “aktivitetsprofiler” for å endre et skjermbilde eller noe annet før klokka er ferdig synkronisert. På Garmin har du mulighet til å gjøre endringer selv når klokka synkroniseres, og vi trenger aldri å “vente” på at Garmin klokka skal bli ferdig å synkroniser før vi kan foreta oss noe i appen. Dette er ingen “big deal”, for synkroniseringen går heldigvis raskt.

Suunto samarbeider med en rekke 3.parts tjenester, og treningsøktene dine kan automatisk lastes opp til tjenester som Strava, Endomondo, TrainingPeaks, Runalyze, Relieve, SportTracks, Biwel og Xhale.

Suunto 5 test
Suunto 5 er kompatibel med et hav av ulike 3.parts tjenester og støtter omtrent alt som kan krype og gå av ulike tjenester.

Aktivitetsmåling og 24/7-sporing

Klokken sporer aktivitet og puls 24/7 og gir deg oversikt over antall skritt, kalorier forbrent, dagens laveste pulsverdi, og i tillegg stress-, ressurs- og søvnmåling. Rent funksjonsmessig har Suunto 5 et større fokus på helse/restitusjon enn de tidligere modellene. Suunto 5 registrerer både stressnivå og “resources“, hvor mye energi du har tilgjengelig til enhver tid gjennom dagen. Har du gjennomført en har treningsøkt, gått lenge med et høyt stressnivå eller sovet dårlig, så vil du ha mindre ressurser (resources) tilgjengelig. Har du derimot nettopp stått opp etter en god natts søvn og tatt det rolig uten å stresse, vil du ha mer ressurser tilgjengelig. Skalaen strekker seg fra 0-100 der 100 representerer “fulle batterier”.

Enkel og grei søvnanalyse

Suunto 5 byr også på søvnanalyse og gir et daglig estimat på søvnkvaliteten. I tillegg til å registrere laveste puls som er målt igjennom natten, får du oversikt over pulsvariasjoner under søvnperioden, hvor mange timer du har sovet og hvor mange ganger du har vært våken i løpet av natten. Dette summeres opp i en salgs score for søvnkvalitet, men du får ikke den samme avanserte søvnanalyse som for Garmin og Polar klokkene der søvnen brytes ned i ulike søvnfaser og hvor lang tid du har sovet i hver av disse.

Overfølsom skritteller

Suunto 5 har en litt mer overfølsom skritteller en Garmin, og klarer ikke å skille mellom faktiske skritt og bare en brå håndbevegelse. I løpet av en dag vil Suunto 5 ha samlet ganske mange ekstra skritt enn for eksempel Garmin Fenix- eller Forerunner modellene. Her er Garmin i en klasse for seg.

Smartklokke

Suunto 5 fungerer som en enkel smartklokke og kan vise varsler fra telefonen direkte på klokka. Dessverre kan du ikke slette varslene på mobilen direkte fra klokka, så etterhvert ligger det fryktelig mange varsler inne på klokka. Den eneste måten å få de bort på er å starte klokken på nytt slik at “hurtigminne” tømmes. Suutno 5 kan heller ikke brukes til å styre musikken du spiller av fra mobilen, og den har ikke støtte for mobilbetaling slik de nyere Garmin-klokkene har.

 

Pulsmåling på håndleddet (optisk pulsmåling)

Suunto 5 benytter tre led dioder for å måle pulsen på håndleddet – den samme sensoren som vi finner på Suunto 9 (Baro). To av diodene har grønt lys, det tredje gult. Ulike farger på lysene skal i følge Suunto gjøre målingene mer nøyaktig ettersom fargetonen i huden kan påvirke målingene, og flerfarget lys vil redusere denne feilmarginen.

Suunto 5 test
SUunto 5 benytter 3 led-dioder hvorav to er grønne og ett er gult.

Optisk pulsmåling er mye mer utsatt for ulike feilkilder enn måling med pulsbelte, og akkurat hvor nøyaktig målingen er vil variere fra person til person. Det er et hav av faktorer som spiller inn, blant annet hudfarge, behåring, underhudsfett, temperatur, hvordan klokka sitter på armen, etc.. Generelt er blodgjennomstrømningen større ut til ekstremitetene i høyere temperaturer, og større blodgjennomstrømning vil gi utslag i mer pålitelige målinger. Høyere temperatur og fuktig luft kan gi mer nøyaktige målinger, mens lav temperatur og tørr luft gir stører feilmåling.

En annen svakhet ved optisk pulsmåling er at den fanger opp stegfrekvensen din og mistolker dette som en del av pulsen. Løper du med raske steg nedover en fjellside så kan klokken fint finne på å vise puls på 160-170 til tross for at du egentlig løper med under 100 i puls. Her dobles nærmest pulsen som følge av denne feilkilden. En større og tyngre klokke vil også bevege seg mer på håndleddet, som igjen vil føre til enda mindre nøyaktige målinger.

Suunto 5 viser skuffende nok altfor høye verdier uavhengig av aktivitet. Enten det er løping, sykling, speedhiking, rolig gange eller styrketrening, så ligger pulsen urealistisk høyt. Av alle pulsklokkene vi har testet, så har Suunto falt igjennom på akkurat dette området gang på gang, men det betyr ikke at klokken er dårlig. Normalt gjennomfører vi all trening med pulsbelte, og så snart du kobler klokken opp mot et Bluetooth-kompatibelt belte, så er problemet løst. Klokken finner raskt belte og det er enkelt å pare enhetene.

 

Suunto 5 vs tilsvarende konkurrenter

Med en utsalgspris på 3500kr priser Suunto 5 seg i et område som allerede er sterkt presset av en rekke gode modeller. Blant konkurrentene finner vi først og fremst Garmin Forerunner 245 Music, Polar Vantage M og Cocos Apex. Alle disse tre modellene ligger i samme prisklasse og “kjemper” om de samme brukerene.


Suunto 5 vs. Garmin Forerunner 245 Music
Garmin Forerunner 245 Music er den soleklart mest funksjonsrike klokken. Garmin gir deg Garmin Pay (mulighet til å betale med klokken), støtte for musikkavspilling fra klokken, utvidet funksjonalitet gjennom Garmin Connect IQ Store, langt flere tilpasningsmuligheter av treningsprogram og aktivitetsprofiler, lavere vekt og slankere profil, bedre optisk pulsmåling, m.m… Velger du Garmin Forerunner 245 (ikke musikk) så er den faktisk rimeligere enn Suunto 5, og har likevel mye mer å by på.

Suunto 5 vs. Polar Vantage M
Polar Vantage M
har etter en rekke programvareoppdateringer blitt en veldig god pulsklokke med en mange nyttige funksjoner, selv om Vantage M fremdeles føles som en pulsklokke som kunne vært langt bedre med tanke på hardwaren som stiller med… Her må nok Polar fortsette å utvikle programvaren videre. Polar oppdaterte både Vantage M og Vantage V med funksjonene Sleep Plus Stages, Nightly Recharge og Serene pusteøvelser. Dette er hovedsaklig funksjoner som går direkte på søvnanalyse, og er en del av flere avanserte analysefunksjoner som Polar er i ferd med å implementere.

Suunto 5 vs. Coros Apex
Coros Apex
er en undervurdert klokke som fortjener mye mer omtale enn den har fått her til lands. Coros Apex leverer både solid hardare og programvare i en kompakt og elegant innpakning. Klokken er utstyrt med alt av sensorer, som barometer, høydemåler, gyroskop, akselerometer, og den byr på svært lang batteritid. Coros Apex er utrolig enkel i bruk, og synkroniseringen mot bilen skjer lynraskt. Den mangler funksjoner som mulighet til å stille egne intervaller, følge ferdiglagde treningsprogram eller en del av de mer avanserte treningsfunksjonene. Likevel, dette er en veldig godt kjøp når vi ser på hvor ofte Coros slipper programvareoppdateringer som utvider klokkens funksjonalitet.

Her finner du: Test: Coros Apex

Suunto 5

Men dette handler om Suunto 5, og klokken kan egentlig kort og greit oppsummeres:

“Suunto 5 har sine klare mangler, men i et hardt presset marked har den likevel klart å bevare essensen i Suunto sin visjon – lang battertid og fokus på det viktisgte –  og leverer en solid og elegant klokke til en god pris”

 

Konklusjon

Suunto 5

Product Name: Suunto 5

  • Brukervennlighet
  • Treningsfunksjoner
  • Batteritid
  • Programvare (nett/mobil)
  • Verdi for pengene
4.1

Konklusjon

Suunto har fokusert på det de er gode på – batteritid og et enkelt grensesnitt og høy brukervennlighet. Klokken leverer gode GPS-målinger, er enkel å bruke og er liten og kompakt og sitter godt på armen. Den optiske pulsmålingen fungerer ikke optimalt, men så lenge du bruker et pulsbelte, (noe vi uansett anbefaler), så er det ikke engang et problem. at klokken allerede er så hardt presset i pris at den selges til langt under 3000 kroner er noe vi må ta med i beregningene, og da blir den plutselig langt mer konkurransedyktig blant klokkene i det samme prissjiktet.

Suunto har trøblet litt med integrasjonen mellom klokke og mobil, men begynner å få sving på sakene. Det har skjedd så mye positivt hos finnene det siste året at vi velger å fortsetter ha trua på at de skal kunne forbedre både produktene og mobilapplikasjonen sine. Suunto har i hvert fall en fantastisk kundeservice som setter forbrukeren i fokus, omverdens beste ultraløpere hadde ikke orket å bruke Suunto-klokker hvis det ikke fungerte, så noe gjør jo Suunto riktig…

Vurderer du en ny pulsklokke til rundt 3000 kroner og har lenge vært en Suunto-bruker, så kan du nok fortsette å løpe smilende rundt med Suunto 5 på armen. Kjøp og løp!

Pros

  • Elegant design i rustfritt stål og mange ulike farger å velge mellom.
  • Kompakt og lett!
  • Enkelt knappeoppsett med 5 knapper for enkel navigasjon i menyene.
  • Mange sportsmoduser å velge mellom!
  • Tillater hele 7 datafelter for hvert skjermbilde.
  • Gir oversikt over treningseffekt, treningsstatus og EPOC (treningsbelastning).
  • Meget nøyaktig GPS. Bruker GPS, GLONASS, Galilieo og QZSS for best mulig dekning.
  • Suunto Heatmaps gir deg en oversikt over de mest populære rutene i et område. En fantastisk bra funksjon når du skal utforske nye stier!
  • Mulighet for å stille inn intervaller.
  • Støtter multisport funksjon (mulighet til å endre sport under aktivitet).
  • Automatisk opplasting til Strava, TrainingPeaks, Endomondo og andre populære 3.parts tjenester.
  • God trenings- og restitusjonsanilyse med foreslåtte treningsplaner.
  • Kan kobles til flere sensorer som hastighetssensor, watt-måler, etc..
  • God batteritid og smart batteristyring med egne påminnelser.
  • Mottar smartvarsler.
  • “Tilbake til start” funksjon.

Cons

  • Skuffende optisk pulsmåler
  • Overestimerer antall skritt.
  • Ikke veldig avansert søvnanalyse.
  • Fungerer ikke optimalt som smartklokke.
  • Mangler barometer og termometer.
  • Mangler muligheten til å styre musikk lagret på telefonen.
DEL
Kommentarer