vitamin b7
383
0

Biotinmangel er svært sjelden, men det forekommer hyppigere blant noen grupper i befolkningen enn andre. Kjenner du igjen noen av disse symptomene, og finner deg selv i en av risikogruppene, kan det vøre greit å undersøke biotinnivået i kroppen.

Biotin er et av åtte vannløselig B-vitamin som inngår i flere viktige stoffskiftereaksjoner. De fleste kjenner biotin som vitamin B7 eller vitamin B8, men det går også under navnene vitamin H eller coenzym R. Selv om biotin kun trengs i små mengder, er det avgjørende for at kroppen skal kunne omdanne mat til energi, for å produsere urinstoff og omsetningen av aminosyrer. Ettersom kroppen ikke klarer å produsere biotin selv, er vi avhengig av å få det tilført gjennom kosten.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Biotin i mat

Biotinet produseres hovedsakelig av gjør og bakterier i maten og i tarmfloraen. Det vi får i oss gjennom kosten kommer fra matvarer som blant annet eggeplomme, lever, belgfrukter, nøtter, sjokolade og flere grønnsaker. I gjennomsnitt får vi i oss 50-100 mikrogram daglig gjennom kosten, mens behovet er noe lavere, ca. 30-100 mikrogram per dag. Det er ikke Registert tilfeller med overdoser av biotin, men det anbefales ikke å overstige 225 mikrogram per dag. Biotinet produseres hovedsakelig av gjør og bakterier i maten, men også noe i tarmfloraen.

 

Disse er i risikogruppen

Som nevnt er det sjelden at det registreres tilfeller med biotinmangel, men enkelte grupper er mer utsatt enn andre. Som regel oppstår biotinmangel i sammnheng med:

  • Diett/slankekurer
  • Høyt alkoholkonsum.
  • Gravide personer.
  • Personer som bruker ekstremt mye egg, gjerne rå, i kosten. Biotinets verste fiende er glykoåroteinet avidin, et stoff det er mye av i eggehvite og som binder seg til biotinet og hindrer det i og taes opp i tarmen.
  • Personer som har vært behandlet med antibiotika over lengre tid vil kunne oppleve nedsatt tarmfunksjon, og dermed redusert opptak av biotin.
  • Personer som av en eller annen grunn har fått tilført intravenøs ernæring over lengre tid.
  • Personer med diabetes type 2.

 

Symptomer på biotinmangel

Dessverre kan biotinmangel være vanskelig å oppdage. Jo flere tegn på listen du kan krysse av (kjenne deg igjen i), desto større risiko er det for at du bør kontakte lege å få en undersøkelse. Vanlige tegn er:

  • hårtap
  • tretthet
  • depresjon
  • tørr og grålig hud
  • muskelsmerter
  • utslett

 

Behandling

Selve behandlingen er ikke hokus-pokus, og gjøres enkelt ved å øke inntaket ved hjelp av kosttilskudd. Et inntak på 150-300 mikrogram per dag vil sørge for at biotinnivået stabiliserer seg. Under finner du et anbefalt kosttilskudd som dekker daglig anbefalinger for både biotin, kolon og åtte andre viktige varianter av vitamin B.

 

Vitaprana B-Complex, 100 kapsler

 

  • Komplett kosttilskudd med 9 ulike B-vitaminer og kolon.
  • Bidrar til normal energiomsetning og fettomsetning.
  • Bevarer normalt hår, hud og slimhinner.
  • Reduserer risikoen for utmattelse og trøtthet.
  • Opprettholder nervesystemets normale funksjon og normal psykisk funksjon.

 

 

129,-         –           Kjøp her

 

Kilde
1.Fakta om biotin. Nettdoktor.no
2.Lysne, Vegard. (2011). Biotin, vitamin B7. Friskogfunksjonell.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer