zercher carry
141
0

Denne øvelsen bygger ikke bare kjernemuskulatur, men den sørger for at du blir sterkere i både knebøy, markløft og benkpress!

“Loaded carry” øvelser er supre øvelser for å bygge kjernemuskulatur og å styrke musklene i overkroppen. Farmers Walk er nok den desidert mest kjente varianten, men øvelsen Zercher Carry minst like effektiv. Zercher Carry er en øvelse der det meste av vekten bæres i rommet mellom albuene. Dette sørger for at du i større grad får vekten foran kroppen, og du må må i større grad bruke musklene i øvre del av ryggen samt kjernemuskulaturen.

Øvelsen er også fenomenal ettersom den hjelper deg å utføre knebøy bedre. Den styrker øvre del av rygg, trapezius, armer og kjernemuskulatur, i større grad enn noen annen knebøy variant. Og når du har blitt vant til å løfte vekten i albuene (noe ubehagelig i starten), så kan du løfte vell så mye i denne øvelsen som i front knebøy.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Zercher Carry

Slik gjennomfører du Zercher Carry ordentlig:

  • Unngå å lenge deg tilbake. Forsøk å holde overkroppen så rett som mulig. Hensikten med øvelsen er blant annet å styrke kjernemuskulaturen, og når du lener deg tilbake vil du bokstavelig talt bruke musklene i ryggen som støtte for motstanden slik at kjernen får mindre av belastningen.
  • Hold stangen i krokene på albuene, og gå fremover med spente magemuskler.
  • Beveg deg i en kontrollert hastighet. Går du for fort vil du sannsynligvis miste noe av spenningen i muskulaturen.
  • Bær vekten i 10-50 meter. For mange vil nok 30 meter være ideelt.

Hvis du sliter med å aktivere kjerne- og stabiliseringsmuskler når du utfører knebøy og markløft, så vil Zercher Carry fikse dette. Den vil også gjøre deg bedre i skulderpress ettersom du får styrket stabiliteten i overkroppen, samt skuldermusklene og øvre deler av ryggen.

På samme måte vil økt styrke i skuldrene og øvre deler av ryggen ha en positiv innvirkning på prestasjonen din i benkpress. Som en ekstra bonus, kan vi legge til at biceps styrken øker og du vil ha nytte av dette i typiske trekk-øvelser.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer