333
0

En av hovedårsakene til den økende fedmen i vestlige land, er at inntaket av sukkerholdige varer som kjeks, kaker, brus og andre søtsaker, har skutt i været. Noen snakker om et ekstremt søtsug og sukkeravhengighet, men er det noe sannhet i det?

 

Den irriterende vennen

Alle har en slik venn (la oss si ”hun”) En irriterende person som holder seg slank og fin uansett hva hun putter i seg. Kroppen er perfekt og hun ser ut som om en modell fra en kjent klesprodusent som skal presentere en ny sommerkolleksjon. Hun er personen alle misunner, men samtidig alle er litt irritert på, til tross fot at hun ikke har gjort noe galt mot noen. Hun kan spise pizza og hamburger hver dag, eller bøtte innpå flere hekto med smågodt hver eneste kveld. Men likevel, hun legger ikke på seg.

Nå har kanskje forskere funnet løsningen på vennen din sin evne til å unngå søtsug og til å holde seg slank, nemlig søvn!

 

Studien

Forskere ved King´s College London tok for seg 42 mennesker med dårlig søvnmønstre. Halvparten sov som de normalt ville gjort (kontroll gruppen), og den andre halvparten ble instruert til å sove 1.5 timer lengre enn normalt. Målet var å få 7-8 timer søvn, en søvnmengde som er anbefalt av de fleste eksperter. Gruppen som skulle sove lengre ble også tillært en rekke metoder for å sove bedre, som å unngå kaffe sent på dagen/kvelden, eller ikke legge seg på full mage. Alle deltakerne hadde bevegelsessensorer på håndleddene som til enhver tid foretok målinger av søvnkvaliteten. Kaloriinntaket gjennom dagen ble også målt.

Da studien var over, hadde gruppen som ble instruert til å sove lengre, 52-90 minutter mer søvn hver natt enn personene i kontrollgruppen.

Dersom du sørger for å få tilstrekkelig mengder søvn, kan du enkelt redusere søtsuget.

Resultatene

Personene som ble instruert til å sove lengre, reduserte inntaket av mat som inneholdt tilsatt sukker som sirup, honning, frukt og juice, og ikke minst rent sukker. De hadde også en reduksjon i det totale kaloriinntaket. Deltakerne ble aldri instruert eller motivert til å redusere matinntaket eller endre spisemønster, så endringene skjedde naturlig.

Forskerne konkluderte med at tilstrekkelig mengder søvn førte til bedre valg i matveien. Motsatt vil lite søvn føre til at det er lettere å falle for sukkerholdige-, kaloritette- og mindre næringsrike matvarer.

 

Årsaken til søtsug

Mangel på søvn gjør at vi får et større søtsug og lyst på mer søtt. Sannsynligvis skyldes dette at vi er trøtt, og da roper kroppen etter rask energi. Sukker blir på den måten en slags ”quick-fix”. Men det er litt mer komplisert enn kun et ønske om rask tilgang til energi. En annen studie har avdekket en hjernefunksjon som kobles direkte til trangen til å spise, nettopp som følge av for lite søvn.

Forskere fra UC Berkley publiserte nylig en studie i tidsskriftet Nature Communications som pekte på at ”søvnløse netter har en direkte innvirkning på områder i hjernen som kontrollerer beslutningstaking”. De oppdaget at mangel på søvn aktiverte de dype, primære områdene i hjernen, som responderer på umiddelbare belønninger. Dette anses som hjerneaktivitet på et lav-nivå, slik vi gjerne finner i dyreverden. Enkelt forklart vil mangel på søvn føre til dårligere beslutningsevne, og økt trengsel for selvbelønning.

 

Hva du kan gjøre

Her er det ikke noe ”hokus pukus” og vanskelig oppskrift. Sørg for å få nok søvn, og sannsynligheten er stor for at et høyt søtsug vil dempe seg. Sukker inneholder masse kalorier uten å tilføre noen andre viktige næringsstoffer. Se på det som en motivasjon at det er svært lite som skal til før du sparer deg noen hundre kalorier om dagen, og over tid vil dette gi utslag på vekta.

Om du lurer på hva sukker gjør med deg, kan du lese mer her:
Sukker er like avhengighetsskapende som kokain

 

Kilder
Shugart, Chris. Tip: The Cure for Sugar Cravings. T-Nation

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer