502
0

Å leve et aktivt liv kan være den beste og billigste medisinen for å redusere risikoen for fremtidige sykdommer. Nå har forskere gjort nye funn på området. En ny forskningsrapport forklarer årsaken mellom trening og midjemål.

Midjemålet er en god indikator på overflødig bukfett, og tidligere studier har vist at overflødig bukfett gir økt risiko for kroniske betennelsestilstander og stoffskiftesykdommer. Forskerne bak studien ønsket å undersøke sammenhengen mellom trening (fitness), midjemål og mildere betennelsestilstander, og om det var en sammenheng med BMI (Body Mass Index).

Les også: Ekspertenes råd: Dette er den beste dietten.

 

Studien

Forskergruppen analyserte tidligere innsamlet data fra 10 976 personer fra The Danish National Health Examination Survey 2007-2008. Deltakerne i denne undersøkelsen gjennomførte en VO2-maks test der det ble målt maksimalt oksygenopptak for å kartlegge den fysiske tilstanden. I tillegg ble det tatt mål av midjemål, høyde og vekt, og det ble tatt blodprøver for å måle nivået av C-reactive protein, en spesiell markør som indikerer en mildere betennelsestilstand.

Trening har en positiv effekt på helsetilstanden uansett om BMI er normal eller høy.

Resultat og funn

Forskerne kom fram til at et høyere kondisjonsnivå var forbundet med mindre midjeomkrets og lavere grad av betennelser, uavhengig av BMI. Selv om det kan foreligge noen begrensninger i studien som kan påvirke det endelige utfallet, er resultatene tydelige: Økt aktivitetsnivå og forbedret kondisjon kan bidra til å redusere mengden bukfett og risikoen for betennelser, og kan dermed føre til bedre metabolsk helse uavhengig av BMI.

 

Konklusjon

Der man tidligere har antatt av et stort midjemål og overflødig bukfett henger sammen med en høy BMI, er man nå enige om at trening er omvendt forbundet både med bukfett og betennelsestilstand, uavhengig av BMI. Med andre ord; samme om du har en BMI som tilsier overvekt, eller om du er normalvektig, så vil trening gjøre deg mindre utsatt for at du legger på deg bukfett eller pådrar deg betennelsestilstander.

 

Kilder
Low fitness is associated with larger waist size and higher degree of inflammation. ScienceDaily.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer