stress
88
0

Vi har alle opplevd å stresse om morgenen, og selv om det er svært ubehagelig, så er det en logisk grunn til det. Les dette, og godta hvorfor det er slik.

Stress er en følelse og reaksjon vi alle alle har kjent på, med mindre du er et medisinsk mirakel… Stress beskriver reaksjonen vi opplever på en fysisk eller psykisk påvirkning. Det er i utgangspunktet et overlevelsesinstinkt som setter kroppen vår i beredskapsmodus. Det er mye rart som skjer i kroppen når du stresser, men noe av det viktigste er:

  • Det skjerper sansene våre og gjør at vi ser klarere.
  • Det øker blodgjennomstrømmingen til musklene slik at de får mer næring og krefter.
  • Det øker fokuset.

Kort oppsummert kan stress være både negativt og positivt, men de aller fleste vil nok oppleve stress som noe ubehagelig.

 

Morgenstress er naturlig

stress
Nivået av stresshormonet kortisol er større om morgenen slik at du lettere skal holde deg våken og fokusert.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Stresser du om morgenen er du i hvert fall ikke alene, og med god grunn. Forskere fra Japan har nylig kommet frem til at kroppen er “programmert” til å produsere mer kortisol (stresshormon) om morgenen. Kortisol er energigivende og er en del av fight-or-flight systemet vårt. Istedenfor å utelukkende gjøre deg stresset, så kan det hjelpe deg til å komme i gang om morgenen. Kroppen er med andre ord naturlig programmert til å ta fatt på større oppgaver om morgenen og å holde deg våken og fokusert.

I motsetning til økt kortisol produksjon om morgenen, så strever kroppen med å produsere kortisol om kvelden. Dette kan være en av årsakene til at det føles langt tyngre å jobbe sent på kvelden, fokusere på vanskelige oppgaver, og å gjennomføre en treningsøkt.

Hvis du føler deg stresset er det mange måter å redusere stressnivået på- uavhengig av tidspunkt på dagen. Meditasjon er en svært effektiv måte å redusere stress på, og studier viser at kun en økt meditasjon kan bidra til redusert stress. Andre måter å håndtere stress på er å gjennomføre en treningsøkt. Trening er nemlig er svært effektiv måte å håndtere stress på.

Til slutt. 
Hva du spiser kan faktisk ha innvirkning på stressnivået ditt. Her er 10 matvarer som reduserer stress!

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer