1420
0

Muskler bygges gjennom styrketrening, og for å danne nye muskler er kroppen avhengig av riktige næringsstoffer. Disse matvarene kan hjelpe deg å booste muskelveksten.

Det er mange meninger om hva slags mat man skal spise og hva man bør holde seg unna. Såkalt “supermat” er i vinden som aldri før, og flere aktører tilbyr mat som skal hjelpe deg og din kropp. Men hjelper supermaten deg egentlig?

 

Dette er supermat

Supermat omfavner en rekke matvarer som inneholder ren og høykonsentrert næring. Dette er matvarer som gjerne inneholder store mengder vitaminer og mineraler, og som er gunstig for helsen fordi de kan forebygge sykdommer og infeksjoner. Supermat selges gjerne som rene produkter uten noen form for tilsetningsstoffer eller konserveringsmidler.

 

(Påståtte) fordeler med supermat

Vi skriver ”påståtte” i parentes, for det finnes foreløpig liten eller ingen dokumentasjon som bygger opp om fordelene med supermat. Flere eksperter har faktisk uttalt seg negativt om supermat, men dette skyldes i hovedsak manglende dokumentasjon som kan støtte fordelene. Supermat har de siste årene blitt ”big business”, og flere aktører tjener seg rike på å selge overprisede produkter.

Men, det er likevel klare fordeler med matvarene som klassifiseres som supermat. Felles for produktene er at de er sunne og næringsrike, og de inneholder stoffer som kroppen har nytte av. Spørsmålet er om man ikke ville fått i seg de samme stoffene ved å spise normal, sunn kost.

 

God effekt i det lange løp

Supermat er ingen ”superløsning” for deg som drømmer om en sunn og sprek kropp, for endringene skjer ikke over natta. Jo lenger du spiser produkter som er klassifisert som supermat, desto bedre effekt vil det ha på helsen din. Mye fornuftig kan sies om et vanlig sunt og fornuftig kosthold, men de som inkluderer supermat i kostholdet sitt, vil i hvert fall sørge for å få i seg en rekke viktige vitaminer og mineraler som man kanskje ellers ikke ville fått.

Typiske effekter er mer energi, bedre fordøyelse, stabilt humor, kortere restitusjonstid, bedre immunforsvar og utholdenhet. Den største gevinsten med supermat er reduksjonen av livsstilssykdommer.

 

Ulike typer supermat

Det er ikke mange år siden supermat var noe som utelukkende kunne kjøpes i spesialforretninger og helsekostbutikker og samtidig kostet skjorta. I dag er de heldigvis mye lettere tilgjengelig, og mange produkter kan kjøpes relativt rimelig hos en rekke kjente nettbutikker. Her ser vi på noen typer supermat som er sunne og næringsrike, og som er svært populære i dag.

Spirulina

spirulina

Spirulina er en ren og naturlig energikilde, og er laget på en nærings- og klorofyllrik alge som lever i ferskvann. Dens unike evne til å oppta solenergi gjør den til en av de mest energitette matvarene i verden. Spirulina er faktisk så næringsrik at den har vært vurdert som mat for astronauter! Få matvarer er like tettpakket med energigivende næringsstoffer, vitaminer og mineraler. I tillegg er Spirulina rik på enzymet superoksid dismutase (SOD), jern og omega-6-fettsyrer.

På grunn av dets høye innhold av antioksidanter, passer Spirulina bra for de som ønsker å gå ned i vekt, og for personer som trener og er mye fysisk aktive.

Kjøp Spirulina her

 

Hempfrø

hemp proteinpulver

Hempfrø er en av de beste plantebasete proteinkildene vi kjenner til ettersom det inneholder alle de essensielle aminosyrene som utgjør et komplett protein. Frøene er i tillegg gode på smak og minner om solsikkefrø. Malte hampfrø er ypperlig til bruk i proeinshake eller smoothies. Frøene har også en perfekt balansse mellom omega-fettsyrene og inneholder rikelig med fiber.

Kjøp hemp proteinpulver her

 

Chiafrø

Chiafrøene smaker som nøtter og inneholder mange viktige næringsstoffer. Om lag 1/3 av frøet består av fett, og mye av dette er essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6). Frøene består også av proteiner, kostfiber, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter.

Chiafrø passer godt i ulike bakverk, både brød og kaker, men kan også gjerne brukes i smoothies og salater.

Kjøp chiafrø her

 

Erteprotein

erteprotein miks

Erteprotein er et svært høypotent proteinpulver med hele 82% protein. Erteprotein kan brukes som tilsetning i shakes og smoothies eller annen matlaging. Det passer også bra å bruke som jevner i supper og sauser. Dersom du har intoleranse mot melk eller soyaproteiner, er erteprotein er godt alternativ.

Kjøp Bio Vege Protein Mix her

 

Hvetegress

Hvetegress er det tidlige stadiet til hveteplanten før planten utvikler seg til å bli det som til slutt gir oss hvetemel. En dagsporsjon på 8 gram hvetegresspulver inneholder samme mengde proteiner, vitaminer og mineraler som en god porsjon (50 gram) rå spinat. Hvetegress er rikt på vitaminene C, E, K, betakaroten og selen, og gunstig for immunforsvaret, synet, hud, hår og negler, og ikke minst for benbygningen.

 

Byggress

byggress

Byggress har et bred og innholdsrikt spekter av næringsstoffer som tas lett opp i kroppen. Vi mennesker er avhengig av å få i oss nok av bestemte næringsstoffer som vitaminer, mineraler, klorofyll, enzymer og antioksidanter, og byggress viser seg som en svært god kilde for å dekke mye av dette.

Byggress er blant annet rikt på vitamin C, K, betakaroten og folat. Vitamin K bidrar til normal blodkoagulering og vedlikehold av benstrukturen. Jod setter fart på energiomsetningen, og byggress kan derfor være et fint supplement til de som ønsker å gå ned i vekt.

Kjøp byggress her

 

Gojibær

Gojibær er en svært næringsrik frukt og en god kilde til proteiner. Det inneholder mye antioksidanter og over 20 vitaminer! Selve smaken er krydderaktig og kan ligne smaken av tørket kirsebær og tranebær. Gojibær egner seg godt som topping på frokostblanding, i yoghurt, kaker, brød, etc..

 

Kjøp gojibær her

 

Quinoa

Quinoa er en type frø med en delikat nøtteaktig smak. Quinoa er full av sunt fett, fiber og antioksidanter, og er rik på de essensielle aminosyrene lysin, metionin og treonin. Lysin kan bidra til å frigjøre veksthormoner og stimulere til muskelvekst, så quinoa egner seg godt som mat etter trening.

I tillegg inneholder planten kalsium, forfor, jerne, folar, riboflavic, magnesium og fiber. Quinoa er glutenfritt og er derfor et godt alternativ for de som ikke tåler gluten.

 

Matvarer som gjør deg sterk

 

Egg

En ernæringsprofessor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet uttalte at ”egget er så næringsrikt at det omtrent er som å spise kjøtt og fisk samtidig”. Egget er den matvaren som er rikest på mineraler, vitaminer og andre viktige næringsstoffer. Det er også en glimrende næringskilde for å bygge muskler ettersom det inneholder proteiner av svært høy kvalitet. Med tanke på at egget inneholder alt som skal til for å lage en sprell levende kylling, så er det ikke vanskelig å forstå at dette er ”supermat”.

 

Egg er noe av det beste du kan spise.

 

Oksekjøtt

Proteiner er nødvendig for å bygge muskler, og oksekjøtt inneholder proteiner av svært høy kvalitet. Oksekjøtt er også rikere på jern enn mye fjærkre. Jernet er essensielt for å lage hemoglobin som bidrar til å transportere oksygen rundt i kroppen. Musklene brukes oksygenet til å skape mer kraft.

Kål

Kål finnes i en rekke former, men samme hvor merkelig de ser ut, så er det snakk om sunne råvarer. Kål inneholder viktige næringsstoffer som styrker immunforsvaret, vedlikeholder tarmfloraen, styrker ledd og sener og ikke minst er det kreftforebyggende. Kål er rik på antioksidanter, vitamin C, vitamin K, kostfiber og folat.

 

Fisk

At fisk er sunt råder det liten tvil om. Fisk og annen sjømat er en god kilde til proteiner, og i tillegg får du i deg viktige vitaminer som vitamin D, vitamin B12, selen og jod. Fet fisk er spesielt rik på omega-3-fettsyrer, som igjen kan forebygge hjerte- og karsykdommer. Undersøkelser viser også at omega-3-fettsyrer har positiv effekt på den mentale helsen.

Fisk er en viktig kilde til proteiner, vitaminer og essensielle fettsyrer.

 

Skinke og ost

Skinke og ost er begge rike på aminosyren leuchin. Leuchin forhindrer musklene i og brytes ned, samtidig som det stimulerer til muskeloppbygging ved at det påvirker stamcellene som får musklene til å vokse.

 

Kilde
1.Supermatguiden. Sunkost
2.Brøndum, Irene (2015). Spis deg til sterkere muskler iForm
3.Brodin, Janne Karin (2015). Ernæringsprofessor hyller egget. Forskning.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer