mandler sunt
312
0

Spis dette og reduser magefettet. Selvmotsigende? Ja, men når til og med studier bekrefter påstanden, så kan du trygt innta dette fremover.

Spiser du en håndfull mandler hver dag, vil du få i deg en rekke sunne fettsyrer, vitaminer og mineraler. Dersom du spiser den samme håndfullen mandler på kvelden før du legger deg, så vil du ha større sannsynlighet for å redusere midjemålet samtidig som du øker andelen ren kroppsmasse!

Mye godt kommer fra Australia, mer enn bare sol og varme. En gruppe australske forskere har nemlig avslørt en egenskap hos mandelen som aldri har vært omtalt tidligere.

 

Spis mandler før leggetid

Den australske forskergruppen rekrutterte 137 presoner med diabetes type II. Deltakerne ble plassert i 5 ulike grupper, hvorav hver gruppe inntok 43g (ca. 35 mandler) hver dag. Gruppene var som følger:

  • En kontroll gruppe
  • En gruppe som spiste mandler til frokost.
  • En gruppe som spiste mandler til brunsj.
  • En gruppe som spiste mandler til lunsj.
  • En gruppe som spiste mandler til kvelds.

Deltakerne ble ikke gitt noen instruksjoner om hvordan de ellers skulle spise, og alt de ble bedt om var å innta 43g mandler i tillegg til sitt vanlige kosthold. Forsøkte pågikk i 4 uker.

Næringsinnhold i 43g mandler:

  • 262 kalorier
  • 8g proteiner
  • 22g fett
  • 5g karbohydrat
mandler sunt
En håndfull mandler inntatt seint på kvelden før leggetid kan bidra til å redusere mengden midjefett i tillegg til å bedre glukose- og insulinnivået.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

En viktig ting å huske på er at 262 kalorier ikke nødvendigvis betyr at kroppen absorberer alle kaloriene. Uavhengig av hvilken gruppe deltakerne tilhørte, viste ingen tegn på vektoppgang eller økning i fettprosent. Felles for alle deltakerne var at mandlene hadde en positiv effekt på glukose- og insulinnivået.

Det mest overraskende og spennende funnet ved studien, var blant deltakerne i gruppen som inntok mandler før leggetid. Disse deltakerne viste størst forbedring i glukose- og insulinnivået, og de mistet også en større andel fett, reduserte midjemålet, og oppnådde renere kroppsmasse.

De australske forskerne konkluderer med at deltakerne i alle gruppene var mindre sultne etter å ha spist mandler og derfor inntok mindre av annen mat. Dette forklarer likevel ikke hvorfor gruppen som spiste mandler seint på kvelden viste størst fremgang i både fettreduksjon og bedring i glukose- og insulinnivået- men, det gir uansett mandelen retten til å kalle seg supermat!

 

Kilde
Luoma, TC. (2017). Tip: The snack that shrinks love handles. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer