søvn trening
110
0

Planlegger du å gå ned i vekt samtidig som du bygger muskler, så bør du sørge for å få nok søvn. Det viser denne undersøkelsen.

Til tross for at det ikke virker veldig logisk, så henger søvn, vektreduksjon og muskelvekst tettere sammen enn man skulle tro. De aller fleste som ønsker seg ned i vekt, gyver løs på utfordringen ved å ta tak i kostholdet og aktivitetsnivået, men de glemmer en svært vesentlig ting – nemlig søvn.

Ingen skal komme å si at man kan sove seg slank og sterk, for et sunt kosthold og tilstrekkelig med trening er helt avgjørende for å kunne oppleve både en vektreduksjon og økning i muskelmasse. Men, studier viser at tilstrekkelige mengder søvn er en faktor som ofte blir glemt, og søvn har større påvirkning enn mange er klar over.

sunn livsstil
Spis sunt, vær mye i aktivitet og sov nok. Da har du lagt grunnlaget for en sunn livsstil.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Sov nok, spis riktig, tren godt

En 2010-studie så på hvilken effekt søvn hadde på kroppssammensetning hos personer som var i moderat kaloriunderskudd. Forskerne fant ut at de som sov 8 timer daglig opplevde hele 50% større vektreduksjon gjennom fettforbrenning enn deltakerne som sov kun 5 timer. Deltakerne som sov lengst klarte også å bevare en større mengde muskelmasse til tross for kaloriunderskuddet. Flere andre studier støtter funnene om at mangel på søvn gjør det vanskeligere å gå ned i vekt og å bevare muskelmasse.

Nøyaktig hva denne betydelige forskjellen skyldes, er noe usikkert, men det kan antas at en av årsakene er at manglende søvn gjør det vanskeligere å holde seg til en begrenset diett. Det kan også skyldes at personer som stadig opplever et søvnunderskudd vil oppleve mangel på energi, og dermed ha et lavere aktivitetsnivå i løpet av dagen.

Vårt tips

Det er ingen grunn til å legge seg ned å sove seg gjennom dagen. Det beste du kan gjøre er å spise sunt, være mye i aktivitet, og i tillegg sørge for at du får nok søvn. Akkurat hvor mye søvn hvert enkelt av oss trenger finnes det ingen fasit på, men 7-9 timer er et godt referansepunkt for de aller fleste.

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer