Gym jente
560
0

Hvilken type trening bør du velge om du vil bruke flest mulig kalorier på kort tid?

Et nytt studie publisert i The Journal of Strength & Conditioning Research har det blitt sammenlignet ulike treningsformer gjennomført med lik intensitet for å undersøke kaloriforbruket under øktene.

Det var 9 utrente menn som ble brukt som forsøkspersoner der det ble gjennomførte 4 ulike treningstyper/økter med en lengde på 30 minutter. De ulike treningstypene var styrketrening, sykling, jogging på tredemølle og HIIT på 20 sekunders arbeidsperioder / 40 sekunders pause. Alle treningsformene ble gjennomført med en intensitet i likhet med 70 % av maksimal hjertefrekvens (styrketreningen ble gjennomført med en belastning tilsvarende 75 % av maksimal belastning (1RM)).

 

Resultatene viste følgende kaloriforbruk:

  • HIIT: 12, 62 kcal per minutt
  • Løping på tredemølle: 9,48 kcal per minutt
  • Sykling: 9, 23 kcal per minutt
  • Styrketrening: 8,83 kcal per minutt.

Er målet å brenne mest mulig kalorier på 30 minutt er HIIT mest effektiv. I tillegg til å være energikrevende kan denne treningsformen forbedre både utholdenhet og styrke.

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer