sunn frokost
319
0

Det mangler ikke på informasjon om hvordan vi bør spise for å få et sunnere og mer næringsrikt kosthold, men det kan være forvirrende å vite hvordan man gjør om teori til praksis. Prøv derfor denne enkle formelen når du neste gang setter sammen frokosten!

Det finnes multivitaminer, kosttilskudd, tran, og supermat, men hva bør egentlig inngå i en sunn frokost? Ville det ikke vært enklere om det fantes en en formel som optimaliserte fordelingen mellom næringsstoffene slik at du står best mulig rustet til å prestere både i hverdagen, på jobb og trening? Her kommer formelen F+F+P inn, en enkel formel som betyr “fullkorn, frukt og proteiner”. Kombinasjonen av disse næringsstoffene er det beste du finner i den gigantiske jungelen av mat. I tillegg til å være velsmakende, serverer den deg en rekke viktige vitaminer og mineraler, byggesteiner for muskler og skjelett, og ikke minst er den mettende og bidrar til god tarmfunksjon.

Sunn frokostblanding med frukt, bær og melk. Her tilfører du kroppen både verdifulle karbohydrater, fiber, vitaminer og mineraler, og ikke minst proteiner.

Frokost er viktigere enn du tror

Å starte dagen med en god frokost legger til rette for en jevn og god energifordeling utover dagen. En riktig balansert frokost sørger for at du presterer bedre, og har lettere for å motstå fristelser som søtsaker og junkfood. Fullkorn er en super næringskilde for alle aktive mennesker. Ved å innta fullkorn til frokost vil du sørge for å fylle opp igjen tomme energilagre etter nattens faste, og energien varer lenge. Fullkorn inneholder nemlig mye fiber, som blant annet reduserer tiden det tar å bryte ned karbohydrater og sørger for stabilt blodsukker. Typiske matvarer som er rike på fiber er havre, bakst med grove meltyper, usøtete frokostblandinger, bokhvete, bulgur eller quinoa.

Det neste du bør sørge for å inkludere i frokosten er frukt. Frukt bidrar med sunne og gode karbohydrater og fiber, men inneholder også store mengder vann som bidrar til at du får i deg tilstrekkelig med væske gjennom dagen. Frukt inneholder også fruktsukker som sørger for å gi de en søt smak, og de kan fint erstatte sukker/honning/etc., som du ellers ville brukt på havregrøten eller frokostblandingen. Næringsinnholdet varier veldig mellom de ulike typene frukt, men felles er at de er fulle av vitaminer og mineraler som kan bidra til å beskytte oss mot sykdommer og infeksjoner. Frukter som passer perfekt til frokost er blant annet blåbær, jordbær, bananer, meloner, grapefrukt og appelsiner.

Proteiner får du enkelt i deg ved å inkludere ett eller flere egg i frokosten. Sammen med skivet avokado og grovt brød, er dette en super kombinasjon!

Til slutt bør du sørge for å inkludere rikelig med proteiner i frokosten. Proteiner bør komme i en ren form til dagens første måltid. Proteiner sørger for å tilføre kroppen viktig energi, men fyller også opp og gir deg god metthetsfølelse, samtidig som det stabiliserer blodsukkeret. Musklene våre trenger proteiner for å fortsette og vokse etter trening, og for å unngå og brytes ned i perioder der de ikke stimuleres fullt så mye. Inkluder gjerne egg, peanøttsmør, magre kjøttprodukter og meieriprodukter som kilde til proteiner i frokosten.

En sunn og næringsrik frokost er noe alle bør prioritere. Når som du har en enkel formel for å sette sammen din egen frokost, kanskje du føler det er lettere å komponere dagens første måltid? For litt inspirasjon har du tre ulike sammensetninger her:

 

F+F+P formeler for frokost 

  1. Fullkorn: 2 skiver fullkornsbrød
    Frukt: Skivet avokado, banan eller tomat
    Protein: Eggerøre
  2. Fullkorn: Havregrøt
    Frukt: Bær, frukt i skiver.
    Protein: Melk, yoghurt, cottage cheese
  3. Fullkorn: Knekkebrød
    Frukt: Eple, appelsin.
    Protein: Melk, peanøttsmør, magre kjøttpålegg.

For flere gode oppskrifter til sunne og enkle frokoster kan du se på oppskriftene i vårt arkiv her:

 

Kilde
Haas, Sara. (2015). Create a Nutritious Breakfast with This Simple Formula. Stack.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer